Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Proč potřebujeme dotovat hromadnou dopravu
[rešerše | kategorie: Veřejná regionální doprava – ČR | Doprava | Vít Sedmidubský | 1. 5. 2001] [tisk]
Veřejná osobní hromadná doprava, především ta regionální, je všude na světě ztrátová, a pokud má fungovat, je nezbytné ji dotovat z veřejných rozpočtů. Proč tedy potřebujeme hromadnou dopravu i tam, kde není finančně soběstačná a proč ji potřebují i ti, kdo o ni nestojí? K nejdůležitějším důvodům patří důvody sociální, prostorové a ekologické.
Důvody sociální: Doprava by měla být dostupná pro následující okruhy občanů: starší občany, děti s povinnou školní docházkou a studenty, osoby invalidní a nemocné a sociálně slabší rodiny. Rozsah dopravy je dán místními podmínkami (začátek a konec školního vyučování, pracovní doby, ordinace u lékaře, úřední hodiny). Bez sociální dopravy by se mnohé oblasti republiky výrazně vylidnily, a to není žádoucí. Dotace z tohoto důvodu plní tedy obdobnou funkci jako dotace do zemědělství, kde se jedná o zachování rázu kulturní krajiny, které je dáno potřebou jejího obhospodařování.
Důvody prostorové: Planeta Země je příliš malá na to, aby jejích šest a více miliard obyvatel mohlo jezdit jen osobními auty. Pro evropská města a pro evropskou silně urbanizovanou krajinu je nedostatek prostoru ještě mnohem naléhavější než v Americe. Existence hromadné dopravy je i v zájmu těch, kdo ji nepoužívají, neboť ten, kdo ji používá, neubírá na kapacitě komunikací pro IAD. Existence osobní hromadné dopravy dává každému možnost volby. Každý se čas od času dostane do situace, kdy je pro něj použití hromadné dopravy výhodnější.
Důvody ekologické: Doprava je nedílnou součástí civilizace, přičemž platí, že se civilizace musí vyvíjet podle zásad trvale udržitelného rozvoje. Tento pojem se musí vztahovat jen k chování lidstva jako celku, jinak nemá význam. Je proto chybou, když se mluví samoúčelně zvlášť o trvale udržitelné mobilitě. Pro dopravu např. platí, že ropa nesmí být vyčerpána dřív, než se pro ni najde jiný zdroj energie.
Trvale udržitelný rozvoj se již dnes dá exaktně měřit, a to pomocí metody ekologické stopy, která vznikla v Kanadě. Metodika ekologické stopy kvantifikuje většinu zdrojů, které určité společenství spotřebovává a odpady následně převádí na plochy ekologicky produktivní země, která je nezbytná k zajištění zdrojů a k asimilaci odpadů. Individuální automobilová doprava je, co se ekologické stopy týče, pětkrát náročnější, než doprava hromadná.
 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu