Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Americká versus evropská doprava
[rešerše | kategorie: Dopravní politika – svět | Železničář | Jan Spousta | 2. 8. 2001] [tisk]
Statistická ročenka dopravy, kterou každoročně vydává EU, podává přehled o výsledcích 15 členských států EU a kandidátských zemí, a také srovnání EU, USA a Japonska. Zde jsou některé údaje: Z tabulky srovnání podílu jednotlivých druhů dopravy a jeho vývoje za období od roku 1970 do 1997 vyplývá, že vzrůst dálkové nákladní přepravy na amerických silnicích (+32 %) i železnicích (+31,1 %) byl prakticky totožný. Podíl železnice na celkových výkonech v USA je trvale kolem 40 %, silniční přeprava svůj podíl zvýšila na 30 %, avšak především na úkor vodní a potrubní dopravy.
V EU se podíl železniční nákladní přepravy snížil z 21 % v roce 1970 na dnešních 8,5 %, naopak podíl silniční nákladní přepravy stoupl z 31 % na téměř 44 %. V deseti kandidátských zemích se celková nákladní přeprava snížila o 21 % - výkony železnice klesly o 43,5 % a naopak silniční dopravy stouply o 19,4 %. Před 30 lety měla v těchto zemích železnice v nákladní přepravě podíl vyšší než 75 % (dnes 42 %) a silniční doprava kolem 15 % (dnes přes 45 %).
Stupeň motorizace není v USA výrazně vyšší než jinde – v roce 1996 zde připadalo na 1.000 obyvatel 496 osobních automobilů, v EU 442 a v ČR 373. Každý občan USA však osobním autem ujede ročně kolem 22.500 km, kdežto v EU jen 10.000 km a v ČR téměř 6.000 km za rok.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu