Zásady dopravní politiky Evropské unie [rešerše | kategorie: Dopravní politika – svět | Železničář | Jan Spousta | 30. 8. 2001] [tisk] Evropská komise 18. července 2001 přijala Zásady dopravní politiky, které tvoří základ pro asi 60 návrhů, které budou předloženy ke schválení v tzv. „Bílé knize o společné dopravní politice” v září 2001. Pokud by doprava sledovala ekonomický růst, zvýšila by se nákladní přeprava do roku 2010 o 38 % a osobní doprava o 24 %.
Návrh zásad spočívá v podpoře železnice, námořní a vnitrozemské plavby. Silniční doprava nyní reprezentuje 44 % trhu nákladní přepravy, námořní doprava 41 %, železnice 8 % a vnitrozemská plavba 4 %. V přepravě osob silnice představuje 79 % trhu, letectví asi 5 % a železnice necelých 6 %. Do roku 2010 je nutno omezit růst silniční dopravy ve prospěch železnice a vnitrozemské vodní dopravy. Podle posledních údajů je 10 % transevropských silnic postiženo denními zácpami a 20 % železniční sítě je ovlivněno úzkými místy.
Podle zásad má být sjednoceno užívání infrastruktury a zdanění PHM, dále bude podporována internalizace externích nákladů a zvýšení kapacity letišť společně se zavedením přísných předpisů pro intenzity hluku a množství emisí z letadel.
Země EU musí také do roku 2010 snížit počet obětí dopravních nehod v silničním provozu na polovinu. V nejbližší době budou proto předloženy dva návrhy: harmonizace značení míst častých nehod a sjednocení pravidel pro kontrolu a postih porušení pravidel za rychlou jízdu a požívání alkoholu pro řidiče nákladních aut.