Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Kam dojedeme po dálnici
[rešerše | kategorie: Dálnice – ČR | MF Dnes | Pavel Baroch | 15. 8. 2001] [tisk]
Podle rozhodnutí vlády z roku 1999 by všechny dálnice a rychlostní silnice měly být hotovy kolem roku 2015, přičemž jeden kilometr stojí 200 až 250 mil. Kč. Jelikož se má postavit ještě zhruba 500 km dálnic, bude na ně potřeba asi 115 mld. Kč. Ze SFDI jde ročně na stavbu dálnic asi 6 mld. Kč, takže by se muselo stavět 20 let.
Neomezené finanční prostředky pro výstavbu dopravní infrastruktury jsou prý v zahraničí. Podle Petra Laušmana, z ŘSD se na některých stavbách bude podílet Evropská investiční banka. Další možností je stínové mýto, fondy EU a půjčky od komerčních bank. Ty však nově musí schvalovat spolu s vládou ještě parlament.
U řady dálnic lze očekávat střety příznivců a odpůrců. Například dálnice D8 přes CHKO České středohoří byla plánována několik let. Chyběla pouze výjimka ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Po dlouhých měsících váhání ji ministr Miloš Kužvart nakonec udělil. „Proti rozhodnutí ministra Kužvarta se časem určitě odvoláme k soudu,“ tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země. Další střet se dá očekávat také u dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic, zejména o úsek přes Posázaví.
Český a Slovenský dopravní klub navrhuje, aby byla postavena jen třetina plánovaných čtyřpruhových silnic. Podle něho tyto komunikace totiž neřeší jeden z největších civilizačních problémů - vzrůstající automobilovou dopravu. Miroslav Patrik k tomu uvádí, že dálnice je magnetem pro auta. Naopak podnikatelé, politici a starostové tvrdí, že bez dálnice nebo rychlostní silnice není možný rozvoj regionu.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu