Palivové články – budoucnost dopravy? [rešerše | kategorie: Alternativní pohonné hmoty | EkoList | Jan Bouček | 1. 7. 2001] [tisk] Palivové články samy o sobě nepředstavují žádný pohon. Palivový článek je měnič, v němž se uvolňuje chemická energie během oxido-redukční reakce a transformuje se v energii elektrickou. Tu pak můžeme použít k napájení elektromotoru, který může pohánět např. vozidlo. Navíc prakticky nevznikají žádné škodlivé emise, pouze vodní pára (při použití uhlovodíků též oxid uhličitý).
Nevýhodou palivových článků je jejich vysoká cena. Palivových článků existuje zhruba šest druhů, které se liší palivem (vodík, metan, jiné uhlovodíky) a provozními parametry, podle nichž lze hodnotit i jejich vhodnost použití ve vozidlech.
Právě nejelegantnější využití vodíku představují palivové články. Vodík však může být také palivem prakticky v kterémkoliv ze současných druhů spalovacích motorů. Může zde nahradit dosud běžná uhlovodíková paliva, avšak k tomu musí být upraven motor. Vně automobilu musí být také vybudován samostatný systém distribuce a plnění vodíkového paliva. Výsledkem jsou nižší koncentrace škodlivých emisí ve výfuku a nulové množství emisí CO a CO2. V Mnichově na vodík pokusně jezdí upravené osobní automobily a autobusy.