Jak trasovat výstavbu nových dopravních cest? [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR | Haló noviny | Jan Zeman | 3. 5. 2001] [tisk] Komentář. Budování nových dopravních cest, zejména komunikací dálničního typu a nových vodních cest, je v ČR mimořádně konfliktní. Proto si vždy musíme položit otázku, zda navrhovaná komunikace je skutečně nutná. Její nepotřebnost může vyplývat ze tří důvodů: a) v rámci dopravních potřeb je neodůvodnitelná (v ČR je vodní doprava nekonkurenceschopná oproti železniční dopravě, proto má smysl udržovat stávající voní cesty, ale ne je modernizovat nebo stavět nové), b) chybí důležité návaznosti (dálnice D5 nenavazuje ani u Plzně, ani u Rozvadova, dálnice D47 nebude nejméně dvacet let navazovat v Polsku apod.), c) v zásadě by mohla být potřebná, ale stát na ni nemá peníze.
Ve slušné společnosti by mělo platit, že sídelní útvary, historické památky a zvláště chráněná území se novými kapacitními komunikacemi neroztínají. Ze známých dopravních staveb sídelní útvary přetíná např. část Prahy projekt hlavní uliční sítě a rychlostní silnice R43 zase Brno-Bystrc, zvlášť chráněná území přetíná dálnice D8 (CHKO České středohoří), přehrady na dolním Labi (CHKO České středohoří a Labské pískovce), krajinný ráz Středočeské pahorkatiny má zničit dálnice D3, vrch Valík dálniční obchvat Plzně, žehuňský region dálnice D11 na Hradec Králové, jižní obchvat Frýdku-Místku rekreační zázemí města atd.