Vývoj spalovacích motorů z hlediska spotřeby a emisí CO2 [rešerše | kategorie: Automobilismus – svět | Auto EXPERT | Bohumil Ferenc | 2. 5. 2001] [tisk] Ve Velké Británii vytvoří osobní automobily asi 15 % emisí oxidu uhličitého (CO2). Automobil během 10.000 km jízdy “vyrobí” zhruba tolik hmotnosti CO2, kolik sám váží. Proto má zde být na tento plyn zavedena nepřímá daň u osobních automobilů registrovaných od března 2001.
Existují dva způsoby regulace výkonu motoru. Kvantitativní, kdy se mění množství spalovacího vzduchu nasávaného nebo přetlakovaného do spalovacího prostoru. Používá se výhradně u zážehových motorů na benzín, u kterých se vytváří směs paliva se vzduchem mimo spalovací prostor. Kvalitativní, kdy se mění množství paliva, které je do vzduchu dávkováno, takže složení směsi se různí podle požadovaného výkonu motoru. Používá se pro motory vznětové na naftu, u nichž se palivo vstřikuje do ohřátého vzduchu.
U osobních automobilů jsou nejpoužívanějším typem čtyřdobé zážehové motory. Úprava výfukových plynů se již provádí pomocí katalyzátorů. Chemické reakce, při kterých k tomu dochází, jsou dvojího druhu – oxidace (oxid uhelnatý se mění na oxid uhličitý a sloučeniny uhlovodíku na oxid uhličitý a vodní páry) a redukce (reagují spolu oxid uhelnatý a oxid dusnatý za vzniku oxidu uhličitého a dusíku). Opatření ke snížení emisí CO2 při kvantitativním řízení výkonu motoru jsou tři: zmenšení objemu motoru pomocí přeplňování, provoz bez škrtící klapky a přímé vstřikování paliva. Očekávané zlepšení úspory paliva se pohybuje mezi 15-25 %.