Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Britské železnice – pohled na transformaci
[rešerše | kategorie: Železniční doprava – svět | Železničář | Vlastislav Mojžíš | 24. 5. 2001] [tisk]
Rozsáhlý článek. V roce 1993 byl přijat Britský železniční zákon o transformaci železnic, který spočíval v totální privatizaci funkce dopravce i infrastruktury a zároveň jejich faktickém oddělení. Infrastruktura byla privatizována v roce 1996 prodejem akcií na burze společnosti Railtrack. Údržbu a investiční činnost na infrastruktuře zabezpečuje tato společnost prostřednictvím privátních firem.
Osobní doprava byla v letech 1996–7 rozprodána mezi 25 vzniklých společností. Na tyto společnosti dohlíží úřad frančíz osobní dopravy, který uzavírá se společnostmi smlouvy, kontroluje jejich plnění a má garantovat veřejné zájmy. Privatizována byla také nákladní doprava. Celou železniční nákladní dopravu vlastní tři soukromé společnosti, z toho 90 % má společnost Anglické a Skotské železnice. Vzniklo 13 soukromých společností pro údržbu a obnovu tratí a 6 soukromých společností pro údržbu vozidel.
Privatizace skončila na jaře 1997. Jaké jsou její výsledky? Ani zprivatizovaná železnice se neobejde bez dotací. Celkové náklady na železniční systém se zvýšily. Bylo uzavřeno cca 15.000 právních smluv, které zvýšily náklady o 300 milionů liber. Subjekty přímo zúčastněné na provozu nemají zájem investovat. Investic do dopravy je nedostatek, a proto vláda hledá způsoby, jak podnítit k investování. Stát musel vložit do infrastruktury více peněz, než se původně předpokládalo. Došlo také k fragmentaci železnice do řady oddělených privátních subjektů s nedostatečnou soudržností. Kdyby se vláda rozhodla převzít zpět celé dráhy, stálo by to asi 15 miliard liber. Kromě toho se výrazně snížila bezpečnost dopravy a spolehlivost železnice.
V roce 2000 vzrostly podle předběžných údajů UIC výkony v osobní dopravě o 7,4 % oskm a v nákladní dopravě o 12,6 % tkm. Na základě uvedených skutečností nelze považovat britský způsob transformace železnice za zdařilý.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu