Obchvat Plzně a politika [rešerše | kategorie: Dálnice – D5, Dálnice – ČR | MF Dnes | Jindřich Petrlík | 20. 3. 2001] [tisk] Komentář. Od roku 1989 jde asi o první legislativní předpis, jenž má umožnit nestandardní, zjednodušené vyvlastnění soukromého vlastnictví. Nebýt průtahů vedení města Plzně z počátku 90. let, mohl dálniční obchvat již čtyři roky stát. Magistrát Plzně po tři roky blokoval vydání územního rozhodnutí. V roce 1995 přesvědčil tehdejší primátor Zdeněk Prosek ministra Františka Bendu, aby změnil přísné stanovisko svých podřízených k zásahu do významných krajinných prvků. Vrchní soud v Praze o dva roky později označil Bendův postup za nezákonný a územní rozhodnutí zrušil.
Radní nehleděli na to, že jimi prosazovaná varianta je podstatně dražší, že může ohrozit zásobování města pitnou vodou a vede ekologicky cennější krajinou, přehlíželi i to, že tranzitní doprava se na objemu automobilové dopravy v Plzni v letech 1998-9 podílela jen 10-15 %. V roce 1998 přišly obce Štěnovice a Útušice s návrhem, že kamiony budou mít možnost až do doby dokončení obchvatu objíždět město po silnici, která vede přes ně. Vedení plzeňské radnice zmíněný návrh nepřijalo.