Železnice nesmí promarnit svoji šanci [rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR | ČD pro Vás | Martin Harák | 1. 3. 2001] [tisk] Rozhovor s profesorem Janem Kellerem, ekologickým aktivistou, odpůrcem automobilismu a autorem několika knih, včetně Naše cesta do prvohor. Dnes vyučuje na Ostravské univerzitě na Zdravotně-sociální fakultě. Jeho vztah k železnici je prý dvojí - v rovině praktické a v rovině teoretické. Pětadvacet let cestoval železnicí mezi Frýdkem-Místkem a Brnem a nyní ji používá k dojíždění do Ostravy.
Podle něho se dnes u nás však opakují stejné chyby, které se staly v rozvinutých zemích na konci 50. let a začátkem 60. let. Například v Německu a Francii se tehdy vlády rozhodly, že prioritní investice půjdou do výstavby dálnic. V současnosti je revitalizace železnice velmi nákladná a téměř až nemožná.
Města byla budována původně pro lidi, ale časem se vše zvrhlo v automobilovou gigantomanii. Železnice si však dokáže vystačit s malým prostorem a je schopná snadno propojit městskou a příměstskou dopravu. Česká republika má jednoznačnou komparativní výhodu v husté síti železnic.