Dopravní politika Evropské unie [rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR | Železničář | Ivo Malina | 15. 3. 2001] [tisk] Komentář. Zatímco odborná veřejnost zčásti zná a zčásti odmítá znát podstatu problému s hospodařením Českých drah, laická veřejnost je přesvědčována o drahotě a špatném hospodaření. Automobilová doprava si prý svou infrastrukturu platí formou daně z pohonných hmot, daněmi z těžkých vozidel, dálničními nálepkami. To je ale klamání veřejnosti.
Jednak daň z pohonných hmot je příjmem státního rozpočtu a není přímo určena na rozvoj a údržbu silnic (platí ji i železnice), jednak spotřeba pohonných hmot vůbec nevyjadřuje opotřebení silnic – je prokázáno, že např. jízda kamionu o hmotnosti 40 tun opotřebuje silnici přibližně jako jízda milionu osobních automobilů! Je také známo, že tržby od cestujících pokryjí v železniční a městské dopravě jen zhruba třetinu nákladů. V ČR zatím neexistují ani jednotné principy pro postup veřejné správy při organizování veřejné dopravy.