Kdyby tisíc železničářů [rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy, Železniční doprava – ČR | Respekt | Michal Uryč-Gazda | 23. 4. 2001] [tisk] Jen každý pátý cestující dnes volí jako dopravní prostředek vlak a po dráze se vozí jen třetina přepravovaného materiálu. Ačkoli dluhy Českých drah jsou již přes 30 miliard Kč, reálné mzdy železničářů stále rostou. Na dotační politice prý není třeba nic měnit, protože ztráta pochází z osobní dopravy a ta je ve “veřejném zájmu”. Proto také nezbývají prostředky na obnovu vozového parku ani na investice do lidského kapitálu.
Ve Francii je provozovatelem tratí státní společnost SNFC. Co do výkonů patří k největším v Evropě, ale zároveň má dluh v obrovské výši 2,5 bilionu Kč. Německá DB AG je státní akciová společnost. Fakticky je to holding se čtyřmi akciovkami pro dálkovou, příměstskou a nákladní dopravu a infrastrukturu. Při svém vzniku byly oddluženy sumou 1,5 bilionu Kč.
Liberální institut podal návrh reformy ČD: oddělení správy tratí od vlastních ČD, na dráhu by směly vstoupit i další, vzájemně si konkurující firmy, stát by zavedl jasná a přehledná dotační pravidla a firma by odprodala svůj přebytečný majetek.