Vyžeňte je z aut [rešerše | kategorie: Vliv dopravy ve městech – svět | Euro | Karel Kavalec | 23. 3. 2001] [tisk] Ve švýcarském Curychu na růst individuální dopravy odpověděli ukončením zvětšování silničních ploch a jejich novým rozdělením ve prospěch veřejné dopravy a pěších. Dopravní politika města z roku 1987 obsahuje pět hlavních bodů: podpora veřejné osobní dopravy, podpora a zabezpečení mobility nezatěžující životní prostředí, redukce automobilové dopravy, zklidnění obytných čtvrtí a nerozšiřování nabídky parkovací kapacity.
Přibližně 550.000 obyvatel v oblasti působení curyšských dopravních podniků používá veřejnou osobní dopravu asi 2x častěji než lidé ve srovnatelných západoevropských městech. To je podmíněno finanční podporou od města. Dále byla přijata tato opatření: síť cyklistických stezek nesměla být budována na úkor chodců, ale automobilové dopravy, u větších zastávek byla zřízena krytá a zabezpečená parkoviště pro kola, atraktivita osobních aut se snížila zvýšením ceny parkovného a omezením počtu jízdních pruhů atd. K odklonění tranzitní dopravy z obytných čtvrtí se užívají “tvrdá” i “měkká” opatření. Tvrdými opatřeními se přerušují dopravní vztahy (jednosměrné ulice), měkká zahrnují omezení rychlosti, dláždění s hrboly, zúžení ulic na jeden pruh rozšířením chodníků nebo umístění kamenných květináčů umožňující projet autem pouze způsobem “cik-cak”.
Základem preference veřejné dopravy ve velkoměstech jsou integrované dopravní systémy (IDS). V Curychu IDS zahrnuje oblast s 1,24 miliony obyvatel s účastí 41 dopravců. Přepravní tržby se přibližně ze 40 % podílejí na krytí provozních nákladů. Dotace jsou ze tří zdrojů: stát dotuje železniční dopravu a S-Bahn a zbytek rovným dílem platí kanton a město. Na konci 80. let používalo 42 % obyvatel Curychu veřejnou osobní dopravu. V polovině 90. let došlo sice k poklesu na 37 %, avšak ve prospěch ekologicky příznivé pěší a cyklistické dopravy.