Elektronické platby za přepravu ve Švýcarsku [rešerše | kategorie: Externí náklady – svět | Doprava | Ondřej Přibyl, Pavel Přibyl | 30. 3. 2001] [tisk] Nákladní automobily se podstatně podílejí na poškozování pozemních komunikací a také svými zplodinami přispívají ke zhoršování životního prostředí. Proto řada evropských zemí zavedla nebo zvažuje zavedení plateb za provoz nákladních vozidel. V současnosti se většinou využívá časový kupón, ale platby by měly odpovídat počtu ujetých kilometrů. V článku je popsán švýcarský systém pro platby za výkony nákladních vozidel, který je zaveden již od ledna roku 2001.
Současná legislativa povoluje vjet na švýcarské území kamionům o hmotnosti do 28 tun. Vozidla zatím platí časový kupón. Od roku 2001 se maximální povolená hmotnost zvýšila na 34 tun a od roku 2005 dokonce na 40 tun. Placení za přepravní výkony se bude týkat nákladních vozidel s povolenou hmotností přesahující 12 tun. Koeficienty faktoru závislé na výši emisí se dělí do tří kategorií, z nichž 3. kategorie (odpovídá Euro 2 a Euro 3) činí 1,42 centimů za tunokilometr. Z plateb za dopravní výkony jsou vyloučeny některé zvláštní kategorie vozidel, např. zahraniční autobusy.
Vlastní princip vybírání mýtného se liší pro domácí a zahraniční vozidla. Domácí vozidla musí být povinně vybavena palubní jednotkou OBU (On Board Unit), zatímco zahraniční vozidla ji mohou a nemusí mít. OBU je možné až do roku 2004 získat zdarma od státu, její cena je cca 1.000 CHF. Informace o ujetých kilometrech se ukládají z OBU na čipovou kartu. Povinností dopravce je zaslat tyto údaje v pravidelných intervalech (např. 1x za měsíc) do centrálního úřadu, a to doručením vlastní karty poštou či elektronicky zasláním příslušných dat. Úřad vypočítá výši poplatků. Jde o první evropský systém, který je uváděn do praxe.