Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 2/1999
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Vliv na životní prostředí – ČR | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 30. 4. 1999] [tisk]
Jednou z významných událostí minulých měsíců je dokončování procesu posuzování vlivů návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí ČR do roku 2010 na životní prostředí dle zákona č. 244/1992 Sb. Z původních tří variant (varianta MDS, Českého a Slovenského dopravního klubu - ČSDK a nulová varianta) nakonec vzešly čtyři: 1) nulová = "V", 2) základní dle MDS = "X", 3) upravená MDS dle požadavků EU = "Y", 4) upravená ČSDK dle požadavků MŽP = "Z". Investiční náklady na realizaci původních koncepcí MDS a ČSDK jsou stejné, asi 367 miliard korun. V návrhu MDS jsou investice do silniční dopravy a do železnic v poměru 1,5:1, kdežto v návrhu ČSDK v poměru 1:1.
V silniční dopravě je hlavním mottem koncepce ČSDK podstatné zkrácení délky plánované dálniční sítě o 785 km, tzn. o 36 %. Skutečnými prioritami jsou zejména údržba, modernizace a rekonstrukce stávající silniční sítě, než další výstavba dálničních tahů. Proto je např. vyloučena výstavba dálnice D47 na Ostravu, silnice R3 (resp. D3) do Českých Budějovic, silnice R43 přes Brno-Bystrc atd. Na druhé straně koncepce navrhuje vybudovat jiné vysokokapacitní silnice. Jde např. o spojení do Saska, kde se předpokládá ukončení dálnice D8 do Drážďan v Lovosicích před CHKO České středohoří, modernizace rychlostní silnice R7 ze Slaného do Postoloprt u Loun a výstavba navazující nové silnice R28 přes Most a Krušné hory do Saska. Tato silnice naváže na modernizovanou saskou silnici B101.
V železniční dopravě koncepce prosazuje zachování regionálních tratí, urychlení modernizace hlavních tranzitních tratí (např. vybudovat IV. koridor přednostně před III.) a jejich uzlů, výstavbu nových tratí (i přeshraničních) a značnou elektrizaci. Ve vodní dopravě není doporučena výstavba vodních děl na Labi v CHKO České středohoří, nový přístav v Pardubicích, splavnění Moravy do Hodonína a Odry do Ostravy.
Do 30.5.1999 se k různým návrhům a k ekologickému posouzení vyjádří veřejnost. Následně se očekává stanovisko MŽP. Na konci června resp. během července 1999 o výstavbě dopravních sítí do roku 2010 rozhodne vláda. Zda zvítězí některá z předložených variant či nějaká kombinace ukáže teprve toto rozhodnutí.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu