Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 3/1999 [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Vliv na životní prostředí – ČR | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 30. 6. 1999] [tisk] Během května a června, částečně i v souvislosti s historicky prvním posouzením vlivů dopravních sítí ČR na životní prostředí dle zákona č. 244/1992 Sb., se velký zájem soustředil na známé causy výstavby silniční infrastruktury. Jednalo se stále o hledání optimální trasy dálničního obchvatu Plzně a způsobu průchodu dálnice D8 přes CHKO České středohoří a nově o spojení Rakouska a ČR ve směru na České Budějovice, Znojmo a Brno. V menší míře se také diskutovalo o transformaci Českých drah na akciovou společnost a jejich dalším rozvoji.
Zcela ve stínu se tak ocitá velmi důležité stanovisko MŽP ze dne 24.6.1999 k návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí, které bylo vydáno po šestnácti měsících probíhajícího procesu posuzování. Ministerstvo v něm udělilo souhlas s realizací kombinované varianty ”Z” + ”Y” podle návrhů ČS dopravního klubu a MDS. Součástí stanoviska jsou i přílohy se zdůvodněním a s vysvětlením nutnosti rozsáhlé modernizace stávající silniční sítě, než nová výstavba silnic dálničního typu. Ta je omezena jen na transevropské dopravní sítě (TEN) a závazky Dohody AGR. MŽP přitom vycházelo z Dopravní politiky ČR, Státní politiky životního prostředí a Státního programu ochrany přírody a krajiny. Se stanoviskem také souhlasí mnohé ekologické organizace, avšak s odmítnutím výstavby dálnic D8, D11 a D47 a silnice R35.
Z původního návrhu MDS (var. ”X”) tak vypadly tyto trasy: celá D3 na České Budějovice, R6 z Nového Strašecí do Karlových Varů, celá R43 do Moravské Třebové, celá R49 z Otrokovic na Slovensko, R52 z Pohořelic do Rakouska a R55 z Břeclavi do Olomouce. U spojení do Saska mají být sledovány dvě varianty: 1) výstavba silnice R28 přes Most a dále na Freiberg, 2) dálnice D8 na Drážďany s tunelem nebo tunely pod nejcennější částí CHKO České středohoří. Konečný výběr má být proveden až na základě jednání se saskou stranou.
V železniční dopravě je doporučena var. ”Z”, tzn. přednostní modernizace IV. železničního tahu na České Budějovice a Linec před III. tahem na Plzeň a Norimberk. V případě realizace plánů na umístění tras vysokorychlostních železničních tratí v ČR má být zajištěna jejich územní ochrana. Podporována je kombinovaná a cyklistická doprava. U vodních cest je preferována var. ”Z”, která nepředpokládá nové stavby, neboť by způsobily nevratné škody na přírodě (jde hlavně o splavnění dolního Labe). Lze jen doufat, že vláda při svém rozhodování bude stanovisko MŽP respektovat.