Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 4/1999
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Vliv na životní prostředí – ČR | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 31. 8. 1999] [tisk]
O prázdninách se pozornost věnovala opět dálnicím, zejména D3, D5 (kdy MMR vydá územní rozhodnutí), D8 (o tunelech v CHKO), D47 (spor o trasu u Ostravy), R43 atd. Otevřela se také diskuse o územním plánu Prahy, který je kritizován zejména kvůli vysokokapacitním silnicím uvnitř města a trase silničního okruhu na JV a SZ. V železniční dopravě poslanci zamítli návrh transformace Českých drah na akciovou společnosti. Kromě toho několik poslanců navrhlo novelu zákona o ochraně přírody a krajiny s cílem omezit vliv občanských sdružení a obcí - příkladem je prý obchvat Plzně.
Došlo také ke schválení návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí ČR do roku 2010 českou vládou dne 21.7.1999 usnesením č. 741. Ministr Miloš Kužvart se svým stanoviskem jako výsledku procedury posouzení vlivů na životní prostředí dle zákona č. 244/1992 Sb. (proces EIA) až na nepodstatné výjimky vůbec neuspěl. Vláda tak s drobnými odchylkami schválila původní návrh MDS ve variantě ”X”. V případě dálniční sítě byl výsledek téměř shodný s usnesením Klausovy vlády z 10.11.1993, které vycházelo z koncepce z roku 1963. Od té doby se postavilo kolem 500 km dálnic a 350 km rychlostních silnic, tj. 27 km/rok. Podle nového usnesení ještě zbývá dostavět asi 1.330 km silnic dálničního typu, což by bylo za cca 50 let a ne do roku 2010. Proto asi musejí ministři Peltrám a Mertlík do 30.11.1999 předložit vládě plán financování celé koncepce. Ta také obsahuje výstavbu vodních děl na dolním Labi a modernizaci hlavních železničních tahů s preferencí IV. koridoru před III. dle návrhu Českého a Slovenského dopravního klubu.
Úspěšným se naopak stal ministr zdravotnictví Ivan David, který odmítl vést trasu dálnice D47 kolem lázní Klimkovice a prosadil její odklon k obci Polanka nad Odrou. Druhým subjektem je občanské sdružení Děti Země, neboť návrh jejich trasy nové silnice R28 přes Most do Saska (jako alternativa k dálnici D8) byl též schválen, tzn. trasa má zajištěnou územní ochranu a má být dále řešena v případě zájmu německé strany.
První strategické posouzení dopravní koncepce proběhlo za velkého zájmu a účasti mnoha organizací a jednotlivců. Došlo tak k veřejné diskusi a ke zvýšení zájmu občanů o dění kolem sebe. Na druhou stranu tu existuje vážná námitka, že i když zákon o procesu EIA nebyl porušen, nedošlo ke splnění jeho hlavního ideového záměru - stanovisko MŽP (tj. ekologických odborníků) nebylo vůbec zohledněno. To však není dobrá vizitka pro další posuzování koncepcí u nás i pro zástupce různých evropských struktur, kteří pozorně sledují naše přibližování k EU.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu