Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 5/1999 [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Vliv na životní prostředí – ČR | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 31. 10. 1999] [tisk] Jednou z nejvýznamnějších událostí uplynulých dvou měsíců bylo schválení nového územního plánu města Prahy dne 9.9.1999. Kritikové z řad opozičních zastupitelů (mimo ODS, ČSSD, KSČM), někteří starostové a ekologické organizace především upozorňovali na to, že nebyly řádně zohledněny jejich připomínky a námitky. Kromě toho se schválená dopravní koncepce příliš neliší od plánů z daleké minulosti, které jsou známé pod názvem ZÁKOS nebo HUS. Tento přístup se nápadně podobá taktice MDS při schválení koncepce rozvoje dopravních sítí ČR, která je asi už třicet let pořád stejná. Politické změny před deseti lety si obou materiálů příliš netkly. Škoda další promarněné příležitosti.
Výbor britských odborníků SACTRA zveřejnil údaje, že mezi výstavbou nových silnic a zaměstnaností neexistují příčinné vztahy, tzn. někdy se nezaměstnanost sníží jindy ne. Jisté je pouze jedno, zvýší se dopravní intenzity. Podobně zase odborníci z Americké správy silnic FHWA dle výzkumu silničních staveb v letech 1950-91 zjistili, že z dlouhodobého hlediska neexistuje přímý vztah mezi výstavbou silnic a ekonomickým rozvojem. Tento vztah prý platí pouze při vzniku základní silniční sítě a ne při jejím postupném zahušťování.
Ve výstavbě dálnic v ČR došlo k některým změnám: Např. MMR vydalo územní rozhodnutí na trasu SUK2 obchvatu Plzně, přičemž lze logicky očekávat podání žaloby k Vrchnímu soudu od dotčených obcí a ekologických organizací. U dálnice D8 bylo na příhraničním úseku zrušeno územní rozhodnutí, čímž určitě nedojde ke splnění záměru dostavby dálnice do roku 2002 (v SRN se již udává rok 2005). Možná se tak zvyšuje šance na levnější a jednodušší výstavbu alternativní trasy do Saska přes Most pod názvem R28. MŽP dalo souhlas s výstavbou dálnice D11 a vláda změnila své červencové usnesení a posunula trasu dálnice D47 ke Klimkovicím. Vznikl tak ”model řešení” i pro další lobbyisty.
V železniční dopravě jsou důležité dvě události: Den 25.9. byl Dnem železnice (a dopadl velmi úspěšně) a stále nekončí diskuse o tom, jak transformovat České dráhy. K velkým aktivitám došlo také v severních Čechách během procesu posuzování vlivů splavnění dolního toku Labe na životní prostředí. Ve hře jsou totiž dvě varianty - výstavba dvou přehrad nebo prahů. Ekologické organizace nesouhlasí ani s jedním řešením a požadují předložit jiné, které bude ohleduplnější k přírodě ve dvou CHKO.
Dne 22.9. proběhl v některých zemích EU 1. ročník ”Dne bez auta”, jehož svou účastí podpořili i významní politici. V ČR ”Den bez aut” bude až v pátek 5.11., zato již půjde o 7. ročník.