Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 6/1999 [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dopravní politika – ČR: Den bez aut | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 31. 12. 1999] [tisk] Za velmi úspěšnou mediální akci lze považovat sedmý ročník Dne bez aut, který na pátek 5. listopadu vyhlásily Děti Země. Hlavním cílem bylo zapojit širokou veřejnost, včetně osobností politického a kulturního života, do akce ”Nechte jeden den auto doma”. Druhým cílem bylo aktivizovat nevládní ekologické organizace a různé občanské iniciativy, které se zabývají dopravními kauzami, a upozornit tak na negativní důsledky automobilové kultury. Třetím cílem bylo zapojení dopravních podniků. Letošní motto znělo ”Ve městě bez automobilu!”.
Každý, ať jednotlivec či organizace, kdo se přihlásil, mohl uspořádat jakoukoli veřejnou akci, např. vydat tiskovou zprávu, poslat otevřený dopis politikům, sbírat podpisy pod petici, uspořádat tiskovou výstavu, happening, odbornou konferenci, diskusní fórum, jízdu na kole či vydat knihu atd. Nakonec byly v devíti městech nejčastější akcí veřejné besedy o dopravě.
Sedmého ročníku Dne bez aut se celkem zúčastnilo 62 neziskových organizací ve 20 městech (loni 46 v 18 městech) a dva městské úřady - Hodonín a Zlín. Obě města poprvé v historii zajistila, že jízda ve veřejné dopravě u nich byla ten den zdarma. Minimálně bylo vydáno 29 tiskových zpráv, počet článků v denním tisku a časopisech byl 192, což je dvakrát více než v roce 1998.
K výzvě ”Nechte jeden den auto doma!”, tzn. během Dne bez aut nepoužít ke své přepravě automobil, se připojilo sto osobností veřejného života. Celkem 39 z nich byli zastupitelé 14 českých a moravských měst: nejvíce jich bylo v Liberci a v Olomouci - 6, přičemž mezi nimi byl např. primátor Hradce Králové Oldřich Vlasák či náměstek primátora Zlína a předseda Národní sítě zdravých měst ČR Jiří Sýkora.
Dále se k výzvě připojilo 28 členů 16 ekologických organizací a 33 dalších osobností jako např. poslanec Pavel Hrnčíř, senátoři Jitka Seitlová, Jaroslava Moserová, František Mezihorák a Antonín Petráš či vládní zmocněnec pro lidská práva Petr Uhl. Na druhou stranu se z české vlády připojil jen ministr životního prostředí Miloš Kužvart, který přišel do práce pěšky, přestože byli všichni ministři dvakrát dopisem vyzváni.
Je zřejmé, že oproti zemím Evropské unie, kde se teprve Dny bez auta rodí (v roce 1999 šlo o druhý ročník), tak u nás jsme v tomto směru již dále. Podstatný rozdíl je však v tom, že v EU je tato akce za velké finanční a mediální podpory vyhlašována politiky ”shora”. U nás ji bez většího zájmu oficiálních míst organizují občanské organizace ”ze zdola”. Třeba však v roce 2000 dojde ke zlepšení. Osmý ročník Dne bez aut je na 3. listopad 2000 již VYHLÁŠEN!