Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 1/2000 [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Různé | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 28. 2. 2000] [tisk] Od vydání prvního čísla prvního ročníku časopisu DOPRAVNÍ ZPRÁVY uplynulo více jak rok. Je tedy nanejvýš potřebné poohlédnout se zpět a zjistit, jak se naplnila plánovaná očekávání.
Jistě je potešitelné, že se daří udržet vysokou kvalitu poskytovaných informací a že okruh zdrojů se velmi rozšířil, skoro až neúnosně. Počet výtisků se zatím ustálil na 400 kusech, přičemž dalších 50 zájemců dostává časopis elektronickou formou. Poslední číslo lze získat i z naší internetové stránky. Přínosné je také, že o časopisu informovaly i některé deníky a dopravní a ekologické časopisy, což byl také jeden z cílů. Je zřejmé, že po odborné a propagační stránce se plány plnit daří.
Co se rozhodně příliš nedaří je finanční zajištění výroby a distribuce DOPRAVNÍCH ZPRÁV. Z oslovených nadací, včetně Ministerstva životního prostředí, přišly kladné odpovědi pouze ze dvou - loni od Nadace rozvoje občanské společnosti (prostředky z programu PHARE) a letos od Nadace Sluníčko z Českých Budějovic. Další dárce se získat bohužel nepodařilo. Z tohoto důvodu velmi uvítáme Vaše náměty na řešení této situace či přímo finační příspěvky.
Druhým problémem, který se však částečně podařilo vyřešit, je časový skluz v periodicitě vydávání. Důvodem jsou jak nedostatek financí, tak zejména personální obsazení redakce. Lze jen doufat, že již dojde k celkové stabilizaci a že časopis bude vycházet pravidelně každé dva měsíce.
Za tohoto stavu lze ale garantovat aspoň to, že DOPRAVNÍ ZPRÁVY vyjdou v plánovaném počtu šesti čísel a ZDARMA (i když, uvítáme jakýkoliv finanční příspěvek od jakéhokoliv čtenáře). Jak to bude vypadat příští rok se neodvažuji zatím odhadovat. Přesto všem čtenářům přeji podnětné listování a čtení v našem časopisu, který se jistě stává významnou pomůckou v jeho pracovních i mimopracovních aktivitách.
Na závěr ještě několik poznámek k obsahu tohoto čísla: Společností hýbala hlavně kauza výstavby dálnice D8 v chráněné krajinné oblasti (CHKO) České středohoří, tzn. zda bude a popř. kdy udělena výjimka ze zákona pro průchod trasy dálnice přes tuto krajinu. Toto číslo tedy celý vývoj podrobně monitoruje. Jak to s trasou dálnice D8 v CHKO dopadne není zatím jisté. Jisté je ale to, že odborné argumenty společně s ředitelem odboru ochrany přírody Petrem Rothem (ten výjimku v roce 1998 neudělil) odsunuly na slepou kolej a uvolnily tak místo politikům. To je však pro budování právního státu opravdu tristní, zvláště pro MŽP ČR pod vedením ”zeleného” Miloše Kužvarta.