Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 3/2000
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dálnice – ČR | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 30. 6. 2000] [tisk]
To, že existují občanská sdružení proti budování nějaké dálnice, je všem velmi dobře známé. Jejich členy je laická i odborná veřejnost, cílem je pak především ochrana přírody a krajiny a zdraví lidí s ohledem na sociální a ekonomická hlediska. Předmětem jejich zájmu jsou takové kauzy jako je např. dálniční obchvat Plzně, dálnice v Českém středohoří, přes Posázaví, na Hradec Králové či na Ostravsku.
Kromě toho však již také existují občanská sdružení, která naopak podporují urychlenou výstavbu vybraných tras dálnic podle vládních záměrů. Jejich členy je nejenom veřejnost, ale zejména pracovníci samosprávy a státní správy, projektanti, stavbaři, velké firmy, podnikatelé, poslanci, senátoři atd. Předmětem zájmu je hlavně odstraňování překážek při budování ”zájmové” dálnice, medializace, získávání podpory, lobbying apod. Jde o standardní prostředky práce, které jsou samozřejmě legitimní.
Která sdružení mám namysli? Velmi aktivní je ”Sdružení pro výstavbu dálnice D3”, které vzniklo v březnu 1999 a má již přes dvaapůl tisíce členů (právnických a fyzických osob). Jeho činnost se zvýšila během procesu posuzování vlivů dopravních sítí ČR na životní prostředí - vláda v červenci 1999 nakonec vrátila dálnici D3 zpět do dálniční sítě.
Zatím nejúspěšnějším je ”Sdružení pro výstavbu dálnice D47” s více než třiceti fyzickými a právnickými osobami (zejména velkými podniky), které vzniklo v roce 1996. V březnu 1999 konečně prosadilo zahájení výstavby dálnice D47 na Ostravsku.
Pak tu máme ”Sdružení pro výstavbu dálnice D11”, které v říjnu 1999 založili starostové měst a obcí (nyní je členy asi 30 fyzických a právnických osob) s cílem nejenom zahájit výstavbu dálnice od Chlumce nad Cidlinou, ale především přehodnotit parametry úseku od Jaroměře ke státní hranici ve prospěch dálnice a ne rychlostní silnice, jak navrhuje vláda.
Konečně tu je sdružení s názvem ”Dálnice”, které v roce 1998 založili lidé blízcí plzeňskému magistrátu (snad jako jeho jakési public relations) s cílem prosadit výstavbu jižního dálničního obchvatu města v tzv. variantě SUK2. To je ve své činnosti nejrazantnější, neboť v pátek 18. května 2000 uspořádalo oficiálně oznámenou blokádu dopravy ve městě za účasti minulých i současných ministrů, (ex)poslanců a dalších politiků.
Pozitivní na této věci je asi to, že příslušný samosprávný úřad přistupuje k naplnění dikce zákona o právu shromažďovacím vcelku liberálně, neboť mohl mít dost pádných důvodů blokádu zakázat. Aspoň tak to se rozhoduje v jiných městech (např. v Brně byl pochod městem proti automobilismu při květnové pouliční slavnosti zakázán, i když byl ohlášen na sobotní podvečer).

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu