Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 4/2000
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dálnice – D8 | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 31. 8. 2000] [tisk]
Nejdůležitější událostí bylo povolení výjimky ze zákona č. 114/1992 Sb. náměstkem ministra životního prostředí dne 13. července 2000 na téměř povrchovou trasu dálnice D8 přes území chráněné krajinné oblasti (CHKO) České středohoří dle návrhu Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Bohužel překvapivé na tom je, že toto povolení trpí právními i odbornými vadami. Bylo totiž vydáno, aniž MŽP či investor doložily, výraznou převahu veřejného zájmu na vybudování předloženého technického řešení trasy dálnice D8 nad veřejným zájmem přísné ochrany přírody v CHKO. Zákon č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny totiž na rozdíl od zákona č. 244/1992 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí nezkoumá negativní vlivy předmětného úseku dálnice, ale především intenzitu veřejného zájmu.
Uvážíme-li, že česká vláda vždy schvaluje každou dálnici či její úsek (nikoliv konkrétní řešení), že každý úsek je vždy podroben procesem posuzování vlivů na životní prostředí, že každý úsek je vždy součástí nějakého územního plánu (kde v lepším případě je prohlášen za veřejně prospěšnou stavbu), pak to vše ještě nestačí k tomu, aby tento úsek (dálnice) mohl vést přes CHKO.
Chybí důkazní proces, že neexistuje jiné řešení (trasa), které se inkriminované oblasti vyhne či ji ovlivní minimálně. Pokud by tomu tak nebylo, proč by zákonodárci v zákoně č. 114/1992 Sb. umožnili povolit výjimku jen v případě, když bude doložena výrazná převaha veřejného zájmu na zájmem přírody? Tímto doložením však není výše uvedený proces schvalování a přípravy stavby, neboť povolování výjimky by pak bylo pouhým formálním, časově zbytečným, aktem MŽP.
Naopak toto ministerstvo má jedinečný nástroj k tomu, aby v případě povolování výjimky nepodléhalo různým lobbyistickým či politickým zájmům. V ostatních případech je "pánem situace" investor či příp. politický vliv. Avšak o chráněných územích rozhoduje MŽP jako nejvyšší ústřední orgán státní správy na ochranu přírody, krajiny a životního prostředí. Jak je však zřejmé, tak v případě dálnice D8 této situace plně nevyužilo a nepochopilo svou roli.
Děti Země a Přátelé přírody samozřejmě podaly k ministrovi na začátku srpna rozklad (odvolání), který podpořilo 66 občanských sdružení a nadací. Rozhodnutí ministra však není dosud známé.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu