Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 5/2000 [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dopravní politika – ČR: Den bez aut | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 31. 10. 2000] [tisk] Letos na podzim došlo u nás k úsměvné situaci. Proběhly totiž celkem TŘI Dny bez aut - celosvětový 21. září, evropský 22. září a český 3. listopadu, který ve spolupráci s dalšími občanskými sdruženími a městy již poosmé opět koordinují Děti Země.
Na čtvrtek 21. září 2000 vyhlásily radikální ekologické organizace poprvé celosvětový Den bez auta, který proběhl v téměř 40 městech 17 států světa, včetně Prahy (happening na Staroměstském náměstí připravila redakce časopisu Car Busters). Dalším městem byly České Budějovice, kde akci iniciovalo místní Dětské zastupitelstvo.
První evropský Den bez auta na pátek 22. září vyhlásili politikové Evropské komise. Propagátorkou byla komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová. K akci se připojilo ve 28 státech 822 měst (včetně tří u nás a osmi na Slovensku), řada politiků dokonce jela do zaměstnání na bicyklu. U nás se k akci připojily Třebíč, Olomouc a Kroměříž, přičemž ministr životního prostředí Miloš Kužvart šel se svým litevským resortním kolegou Daniusem Lygisem přes CHKO Křivoklátsko pěšky 8 km.
K ještě zajímavější situaci ale došlo v hlavním kolumbijském městě Bogotá (6,4 milionů obyvatel). Zdejší starosta Enrique Penalosa na čtvrtek 24. února totiž vyhlásil vlastní Den bez aut, proti kterému se však zvedl silný odpor, zejména od obchodníků. Dokonce proběhla soudní pře s cílem akci zakázat. Starosta nakonec musel vydat několik výjimek - vjezdu do města bylo umožněno motocyklům, kamiónům a opancéřovaným autům.
Jaký byl výsledek? Od 6.30 do 19.30 hodin mělo 832.000 osobních aut zakázaný vjezd na území města, 85 % lidí použilo veřejnou dopravu a 1,5 milionů lidí jelo na kole. Většina Bogoťanů si akci pochvalovalo. Kromě toho nemocnice ohlásily snížení počtu ošetřených lidí o 20 až 30 % a počet dopravních nehod poklesl ze 100 za den na 27, došlo pouze ke 24 zraněním ve srovnání s 70 až 80. Poprvé po třech letech nebyl nikdo usmrcen (obvykle to jsou dva až tři lidé za den). Dále došlo ke snížení obsahu CO o 22 % a množství prachových částic o 21 %.
Ale to není ještě všechno! Dne 29. října 2000 proběhlo ve městě referendum, v němž lidé odpovídali na dvě otázky. Na první ”Jste pro vyhlášení Dne bez aut pro vybraná vozidla vždy na první čtvrtek v únoru od 6.30 do 19.30 hodin počínaje rokem 2001?” odpovědělo ”ANO” 63 % voličů. Na druhou ”Jste pro zákaz jízdy vybraných vozidel každý všední den od 6 do 9 hodin a od 16.30 do 19.30 hodin počínaje rokem 2015?” odpovědělo ”ANO” 51 % voličů. Bohužel o těchto úspěších v boji proti automobilové lobby evropská média příliš neinformovala.