Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 6/2000
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dopravní politika – ČR: Den bez aut | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 30. 12. 2000] [tisk]
Jak jsem se už zmiňoval v minulém čísle, třetí Den bez aut v ČR proběhl v pátek 3. listopadu. Tradičně ho již poosmé ÚSPĚŠNĚ koordinovaly Děti Země, spoluvyhlašovatelem byla poprvé Národní síť Zdravých měst ČR. Motto ”Za zdravé a bezpečné město” bylo vybráno záměrně, neboť v roce 1999 tvořil počet nehod v obcích a městech až 75 % všech nehod v silniční dopravě a počet mrtvých představoval 38 % celkového počtu 1.322 mrtvých.
Od pondělí 29. října do neděle 5. listopadu 2000 se ve 45 městech uskutečnilo kolem dvou set veřejných akcí (loni o polovinu méně) jako jsou výstavy, veřejné diskuse, happeningy, cyklistické jízdy, vylepování plakátů, výtvarné soutěže pro děti apod. V devíti městech bylo jízdné v MHD zdarma (šlo zejména o středně velká města jako Bystřice nad Pernštejnem, Česká Lípa, Domažlice, Havlíčkův Brod, Hodonín, Karlovy Vary, Liberec, Otrokovice a Zlín).
Poprvé se také připojily České dráhy, které za velkého zájmu cestujících v sobotu 4. listopadu předvedly integrovaný dopravní systém mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Kromě toho městská policie v šesti městech zvýšila kontrolu vjezdu aut do centra. Počet spoluorganizátorů je také úctyhodný - celkem 109 (loni 63), z toho bylo 68 občanských sdružení, 17 městských úřadů a 24 různých institucí (muzea, školy, domy mládeže atd.). Úctyhodný je i počet článků z novin a časopisů o přípravě a průběhu Dne bez aut - téměř 230 článků, což je pětkrát více než z evropského Dne bez auta z letošního září.
K výzvě ”Nechte auto doma!”, kterou se její signatáři zřekli použití jízdy autem v pátek 3. listopadu, se připojilo 171 osob (loni 100), z nichž 90 byli zastupitelé a pracovníci městských úřadů ve 31 městech. Pouze ministři vlády, téměř všichni poslanci (kromě Pavla Tollnera) a senátoři (kromě Jana Rumla a Vladimíra Zemana) tuto akci jako obvykle ignorovali.
Přestože nikdo z organizátorů netvrdil a ani neočekával, že mediální osvětou, vlastním příkladem a výzvami k dobrovolnému nepoužití auta lze dosáhnout statisticky významného zlepšení života ve městech, některé sdělovací prostředky se jako každý rok opět podivovaly nad tím, že tomu tak není. Odpověď je ale jednoduchá - kromě výše uvedených prvků chyběla účinná restriktivní opatření jako je skutečné ”uzavření měst”. V západoevropských městech se jde touto cestou, ale zase zde řeší problém nezájmu neziskového sektoru, popř. sklouznutí do formálnosti. Nadirigované a zaplacené akce totiž svazují vetší angažovanost občanů.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu