Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 1/2001
[plný text článku | kategorie: Dálnice – D8, Dopravní politika – ČR | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 28. 2. 2001] [tisk]
Definitivním potvrzením udělené výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny ministrem životního prostředí Milošem Kužvartem dne 14. února 2001 na téměř povrchovou trasu dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic v Chráněné krajinné oblasti (CHKO) České středohoří (resp. z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan) patrně skončila první a nejdůležitější etapa záchrany této krajiny. Boj o ni trval více než pět let.
Děti Země se proto logicky rozhodly využít právní nástroj, tj. v rámci územního řízení podat žalobu k Vrchnímu soudu v Praze. Jedině soud rozhodne, zda zákon byl či nebyl porušen.
Je nutné si proto zapamatovat, že výjimku již 13. července 2000 povolil náměstek ministra a nejvyšší zástupce státní správy přes ochranu přírody Josef Běle. Ten si také za tento svůj ”ochranářský” čin vysloužil nominaci na titul Ropák roku 2000 - výsledky budou známy 27. dubna.
Dále je ještě nutné připomenout, že v únoru 2000 byl z postu ředitele odboru ochrany přírody MŽP narychlo odvolán Petr Roth, který naopak 20. listopadu 1998 výjimku nepovolil. Investor prý nedoložil, že vybudování předložené trasy dálnice výrazně převažuje nad ochranou přírody v CHKO. Za necelé dva roky je bohužel ale vše jinak, přestože trasa se změnila jen symbolicky.
Ve sdělovacích prostředcích se po té objevilo několik komentářů (včetně stanoviska Strany zelených), které odsoudily tento akt. Zde jsou některé z nich: ministr definitivně povolil silničářům zničit dálnicí České středohoří (Respekt), rozhodnutí ministra není jen chybné, je i zbabělé (Ludvík Vaculík, Lidové noviny), Kužvartovo rozhodnutí je možná nejhorším krokem, jakého se porevoluční ministr životního prostředí dopustil (Marek Švehla, LN), ministr se účelovými argumenty o horších důsledcích bodového znečištění ovzduší tunelové varianty odborně znemožnil (Vladimír Just, LN), byla obětována krajina s naprosto jedinečným krajinným reliéfem a s přírodním bohatstvím evropského významu (Věra Bartošková, Literární noviny), jde o čítankovou ukázku série špatných rozhodnutí s využitím oblíbené salámové metody, přičemž vrcholem trapnosti je ”tchoří argumentace” o tom, že dálnice je ekologickou stavbou (Tomáš Feřtek, Reflex).
Naopak například podle Martina Komárka z Mladé fronty Dnes prý ministr rozhodl z důvodů rozumu, nikoliv podle ekologických dogmat, neboť bránit stavbě dálnice ochranou krajinného rázu je pošetilé a škodlivé. Je tedy skutečně zřejmé, že si musíme všichni počkat až na rozhodnutí soudu.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu