Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 2/2001 [plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dálnice – D5 | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 30. 4. 2001] [tisk] Hlavním tématem uplynulých dvou měsíců byla dálnice D8 přes CHKO České středohoří, tj. konečné povolení výjimky ze zákona o ochraně přírody a krajiny ministrem životního prostředí Milošem Kužvartem na její téměř povrchovou trasu. V tomto čísle tvoří velkou pozornost další dlouhodobá dopravní kauza Dětí Země (od roku 1993) - obchvat Plzně dálnicí D5.
Přesto je jistě ještě dobré připomenout, že za povolení výjimky na jedinou dálnici přes velkoplošné chráněné území u nás (ale nejenom proto), získal dne 27. dubna 2001 náměstek ministra životního prostředí Josef Běle titul ”Ropák roku 2000”. Řada komentářů se tak k této ”únorové” kauze vrací i v tomto čísle.
V případě dálnice D5 kolem Plzně došlo ke dvěma obratům. Nejprve poslanci 28. února 2001 na základě návrhu čtyř svých kolegů z Plzně napříč stranami schválili speciální zákon o rychlé dostavbě obchvatu ve vládní variantě, o zkrácení správních lhůt a o zjednodušeném způsobu vyvlastnění nemovitostí na trase. Senát následně toto rozhodnutí schválil, i když se během projednávání objevily pochybnosti o způsobu řešení této konkrétní stavby. Zákon dne 14. dubna pak vetoval prezident Václav Havel, takže o něm budou jednat poslanci znovu, ale asi ho schválí.
Zákon o obchvatu Plzně je kritizován zejména proto, že porušuje rovnost vlastnických vztahů, vstupuje do již standardně probíhajících správních řízení a může se stát precedentem pro podobně problematické stavby (doufejme, že další obchvaty či trasy dálnice nebudou muset mít podobné zákony).
Kromě toho ještě Vrchní soud v Praze dne 28. března zamítnul žalobu několika obcí a vlastníků nemovitostí na územní rozhodnutí pro trasu dálnice přes vrch Valík. Jde o konečné stanovisko, takže už zbývá jen malá šance na jeho změnu u Ústavního soudu. Dostavbě trasy dálnice dále od Plzně tak patrně již nic nestojí v cestě. Zbývá jen prosadit její dílčí vylepšení jako např. prodloužení tunelu přes Valík apod.
Z tohoto čísla je také zřejmé, že do popředí se konečně dostává spravedlivé placení za používání silniční infrastruktury a za zohlednění externích nákladů pomocí elektronických plateb - zatím aspoň pro nákladní automobily ve Švýcarsku.
V oblasti železniční dopravy se stále diskutuje o způsobu transformace Českých drah, řešení snad padne do konce roku. Nově se ale provalila neúspěšnost privatizace britských drah. Vláda je totiž musela zpátky ”znárodnit”. Doufejme, že se tato cesta řešení strnulosti železnic nestane inspirací pro ostatní evropské státy. Pozitivní také je, že propagaci kolejové dopravy si u nás, podobně jako v Německu, vzalo na starosti v únoru vzniklé Sdružení pro podporu kolejové dopravy.