Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Slovo čtenářům Dopravních zpráv č. 4/2001
[plný text článku | kategorie: Dopravní politika – ČR, Dálnice – ČR | Dopravní zprávy | Miroslav Patrik | 31. 8. 2001] [tisk]
Evropská komise už několik let volá po podpoře železniční dopravy. Naposledy teď v červenci, když přijala šedesátku zásad dopravní politiky. Avšak nějak se jí tyto a podobné záměry nedaří naplňovat - výkony v železniční dopravě jsou už opravdu nízké.
Možná proto v roce 2000 přišli někteří její komisaři se spásnou myšlenkou na větší politické zviditelnění - uspořádat v září po vzoru Francie a Itálie první celoevropský Den bez aut. I takto lze samozřejmě získat mediální body. Akce se podařila a pokračuje v dalších letech, ale postavení železnice se příliš nezlepšilo.
U nás doma se stala asi skutečná změna. Prezident Václav Havel z vlastní iniciativy navštívil na konci srpna Posázaví, aby si osobně vyslechnul různá “pro” a “proti” plánované stavbě dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic. Jde asi o vůbec první dálnici, o niž projevil zájem. Možná to opravdu může být tím, že je to blízko Prahy a Pražané by se neměli kde rekreovat. Kdo ví.
Ať je to tak nebo tak, důležitější jsou na tom dvě věci. Václav Havel tím dává fakticky najevo, že se vždy zajímal o osud české krajiny. Zvláště v posledních letech, kdy roste tlak stavební lobby a pozemky kolem měst se mění v parcely pro hypermarkety, průmyslové zóny a dopravní stavby. Jev zvaný sub-urbanizace se dostal bohužel i k nám.
Za druhé možná tímto dochází k renesanci jeho “spanilých” porevolučních jízd po republice, zejména do opomíjených oblastí (Broumovsko apod.). Ale nechme se dále překvapovat. Pozitivní a inspirativní je jistě to, že se k dálnici přes Posázaví nevyslovil příliš nadšeně, přestože ministr Jaromír Schling se mu snažil vše “náležitě” objasnit.
Avšak závažnější je nyní spíše to, že se neudržitelně vyhrocují právní spory o dálnici D11. Někteří státní úředníci si totiž svérázně vykládají zákony a územní řízení berou příliš stranicky (politicky), nikoliv nezávisle. Nebo snad stavební úřad je jednou ze složek investora? Možná, že v případě dálnic, kdy investorem je sám stát, se stavební úřad místo obhajoby veřejného zájmu (práva), raději věnuje obhajobě zájmů státních, přesněji vládních.
Ovšem různé nezákonné manýry s vylučováním občanských sdružení ze správních řízení či ignorování jejich připomínek jistě myšlence nestranného a neúplatného arbitra (státu) příliš nepřidá. Nakonec vše stejně skončí u soudu, který lze snad považovat za nezávislý. Ten pak rozhodne, kdo, kdy a jak porušil zákon a kdo na co má či nemá právo.
A dálnice D11 v tom nemusí být sama. Podobná soudní pře se také může stát i dálnici D8 přes CHKO České středohoří. To se uvidí. Obchvat Plzně dálnicí D5 má naštěstí soudy již za sebou.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu