Cesta (skoro) do Itálie [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR, Dálnice – D3 | Literární noviny | Karel Kuna | 16. 5. 2001] [tisk] Autor rozsáhlého článku projel na kole trasu plánované dálnice D3 dolním Posázavím a v tamních obcích zjišťoval názory zastupitelů a lidí na tuto stavbu: V Libři založili protidálniční sdružení KLID, jehož členy jsou i další obce, např. Jílové a Lešany. Václavice jsou zase členem sdružení NÁŠ DOMOV. Z obcí, zmíněných v článku, s dálnicí souhlasí pouze Kamenný Přívoz, jehož starosta si od stavby slibuje lepší spojení s Prahou, ulehčení místním silnicím a více peněz pro obec, které by chtěl použít na plynofikaci. Ostatní obce argumentují mj. krásou krajiny a jejím rekreačním využitím. Dálnice D3 v trase Praha - Tábor - České Budějovice - státní hranice s Rakouskem s délkou 176 km má stát 63 mld. Kč, termín dokončení je do roku 2010.
Důležité okamžiky: leden 1987 – dálnice D3 se dostala do plánu dopravní sítě ČSR, únor 1997 – D3 z plánu dálniční sítě vypadla jako neekologické a neekonomické řešení, červenec 1999 – usnesení vlády vrací dálnici D3 do plánů dálniční sítě, září 2000 – návrh rozpočtu SFDI počítá se zahájením výstavby D3 v letech 2001 až 2002 na Táborsku, březen 2001 – ministr životního prostředí Miloš Kužvart požaduje, aby se dálnice D3 vyhnula Posázaví a vedla v trase současné silnice č. I/3 (E55). Další informace jsou na internetové stránce www.detizeme.cz a cde.ecn.cz/detri .