Dálnice D3 v pražském regionu [rešerše | kategorie: Dálnice – D3, Dálnice – ČR | Doprava | Zdeněk Kindl | 29. 1. 2001] [tisk] Velmi rozsáhlý článek, jehož autorem (podílel se na řešení dálničního úseku Praha - Jílové - Hostěradice) je spolupracovník zpracovatele územního plánu VÚC Pražského regionu.
V říjnu 2000 byl dokončen koncept VÚC, který u dálnice D3 uvažuje o pěti variantách. Jedna má dálniční parametry nové komunikace (var. A) a u zbývajících čtyř se jedná o různě nové silniční komunikace v kombinaci s modernizací silnice I/3 Mirošovice - Benešov. Dvě dálniční subvarianty se liší hlavně vedením trasy buď západně nebo východně od obce Libeř. Z hlediska vlivů na životní prostředí bylo v dokumentaci jako nejlepší vyhodnoceno západní vedení dálnice.
Varianta B předpokládá, že dálniční trasa Benešov - České Budějovice se v oblasti Bystřice u Benešova rozdělí do dvou 2pruhových (výhledově 4pruhových) silnic kategorie “S” či “R”. Prvním koridorem je tak stávající modernizovaná silnice I/3, druhým nová 4pruhová trasa totožná s koridorem dálnice D3. Nevýhodou této varianty vůči var. A jsou však vyšší náklady, výhodou budou nižší dopravní intenzity přes dolní Posázaví.
Další varianty C, D a E využívají dvou oddělených tras silnic I/3 a II/105 ve stávajících koridorech. Silnice I/3 je modernizována na 4pruhovou v kategorii “S” a silnice II/105 dle potřeby a možnosti terénu rovněž (určitě jako 4pruh v úseku Jílové - Jesenice). Most v trase dálnice přes Sázavu je 2pruhový (var. C) nebo jako nižší most procházející zástavbou Kamenného Přívozu (var. D, E).
Na základě modelového dopravního zatížení různých variant vyplývá, že koridor I/3 je nyní zatížen na hranici své propustnosti a že úsek dálnice D1 Praha - Mirošovice tuto mez již překračuje. Je tedy zřejmé, že modernizací stávajících komunikací nelze dosáhnout uspokojivého stavu a že jako reálné připadají pouze var. A a B. Přechod údolím Sázavy je proto nutné realizovat nejkratším kolmým způsobem v jeho nejužším místě vysokým mostem v úseku Luka pod Medníkem - Hostěradice. U obce Liběř je nejlepším řešením západní trasování, které je šetrnější vůči údolí Zahořanského potoka a blízkému lesu.