Jak je to opravdu s reformou železnice v České republice? [rešerše | kategorie: Železniční doprava – ČR: České dráhy | Dopravní noviny | Miroslav Haltuf | 5. 4. 2001] [tisk] Německé dráhy přikročily k zásadní reformě již před mnoha lety, ale ani ta není optimální. Zavedení volného přístupu na infrastrukturu nepřineslo do veřejné železniční sítě téměř žádnou konkurenci, dráhy nejsou schopny dostatečně udržovat infrastrukturu, vznikly vysoké poplatky za dálkovou dopravu apod. Základní síť německé železniční infrastruktury spadá do přímé kompetence spolkové vlády, stejně jako dálnice, hlavní silnice a vodní cesty.
Srovnání železničních společností v Evropě (výběr)
Tab.I
Privátní subjekty na železniční síť
mají přístup
mají v podstatě přístup
nemají přístup
Velká Británie
x
Švýcarsko
x
Rakousko
x
Německo
x
Itálie
x
Francie
x
Česká republika
x
Tab. II
Přístup na infrastrukturu pro privátní subjekty podle národních legislativ