Zpoplatnění podle ujetých kilometrů [rešerše | kategorie: Externí náklady – svět | Informační leták T&E 30. 6. 2000] [tisk] Používání silniční nákladní dopravy je stále častější, přičemž dochází k růstu množství emisí, hluku, nehod a nákladů za opravy infrastruktury a za škody. Tento nárůst je způsoben i tím, že nejsou placeny skutečné náklady. Zpoplatnění ujetých kilometrů má ale řadu výhod: poplatky jsou hrazeny přímo uživateli, je pokryta celá síť (ne jen vybrané silnice) a dochází k doplňkovému využívání stávajících prostředků.
Plnění emisních limitů u současné nabídky aut Škoda
Model/výkon motoru
Emisní limity
1,4 16V/55 kW (pro Fabie)
Euro 4
1,4 16V/74 kW (pro Fabie)
Euro 4
2,0/85 kW (pro Fabie)
Euro 4
1,8 T/132 kW (pro Octavia RS)
Euro 4
O zavedení poplatků za ujetou vzdálenost na dálnicích se již uvažuje v Rakousku a v Německu, zájem projevily ve Velké Británii, Švédsku a v Nizozemí. Tento systém lze v podstatě zavést i za současných technických a legislativních možností: již se využívají nové technologie jako GPS, legislativa EU to umožňuje nebo je snadné ji změnit, každý stát si může zvolit různou míru zpoplatnění atd. Jediné co chybí je politická vůle.