Prioritou české vodní dopravy je její návrat na řeku Dunaj [rešerše | kategorie: Vodní doprava – kanál DOL | Dopravní noviny | Milan Žalud | 9. 8. 2001] [tisk] Členy Sdružení Dunaj – Odra - Labe jsou právnické osoby z ČR, Rakouska, Polska a Německa. Ředitelem je Jaroslav Kubec, který říká: „Předností plánovaného spojení by bylo obnovení přístupu ČR k Dunaji. Výstavbu první etapy vodní cesty mezi Dunajem a jižní Moravou považuji za nejdůležitější. Jedná se o efektivnější investici, než je například probíhající modernizace železničních koridorů. Vodní cesta Dunaj – Odra - Labe by navíc propojila severní Moravu, kde by měla končit železniční širokorozchodná trať, a polské Horní Slezsko s Berlínem, Vídní a Budapeští či s oblastmi s intenzivní zemědělskou výrobou na dolním Dunaji. Celkový objem přepraveného zboží by mohl dosáhnout až 70 miliónů tun ročně.
Celková délka vodní cesty činí 499 km, a je tedy srovnatelná s délkou propojení Rýn – Mohan - Dunaj mezi Aschaffenburgem a Řeznem. Náklady se pohybují v rozsahu 6,9 až 18,8 mil. dolarů na jeden kilometr. Celkové náklady se odhadují na přibližně 6,5 mld. dolarů. Přípravné práce mohou být dokončeny v průběhu pěti let. Stavební práce na úseku z Vídně do Břeclavi by mohly začít pravděpodobně v roce 2005. Bylo by žádoucí, aby při výstavbě dálnic a silnic byly již v předstihu budovány mosty pro křížení s trasou budoucí vodní cesty.
Někdy jsou vedeny diskuse o možném ohrožení lužních lesů podél řek Dunaje, Moravy a Dyje. Takové obavy jsou ovšem zcela neopodstatněné, neboť aktuální trasa protíná výlučně zemědělské pozemky mimo dosah zaplavované údolní nivy a lužních lesů. Vodní cesta by také mohla zajistit umělé zavlažování lužních lesů v oblasti mezi Moravou a Dyjí. S ním se ostatně počítá i nezávisle na vybudování vodní cesty.“
Kanál D-O-L: Přehled etap výstavby a investiční náklady