Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Dopravní chování občanů ČR
[rešerše | kategorie: Různé | Dopravní chování občanů v ČR (zpráva) | TNS Factum | 30. 5. 2001] [tisk]

Firma TNS Factum, s. r. o., provedla v rámci svého programu Factum Omnibus opakovaný výzkum frekvence cestování a využívání různých druhů dopravních prostředků občany ČR. Ve dnech 6.–11. dubna 2001 odpověděl na otázky reprezentativní soubor 965 občanů ve věku od 18 let. Z výzkumu se vydává prodejná zpráva, kterou je možno získat na adrese: Taylor Nelson Sofres Factum, s. r. o., Vyšehradská 53, 128 00 Praha 2, telefon 02/21669151, e-mail: factum@tnsofres.cz, http://www.tnsofres.cz.
Při dotazování i zpracování dat byly dodržovány “Minimální standardy SIMAR” – profesní organizace sdružující agentury pro výzkum veřejného mínění a trhu v ČR, vycházející ze standardů celosvětového sdružení výzkumných agentur ESOMAR.
Pro zjednodušení dotazování byly pro zkoumání vybrány tři typy cest – cesty na delší vzdálenosti (doba cestování delší než 1 hodina), cesty na kratší vzdálenosti mimo obec místa bydliště (do 1 hodiny) a cesty po obci svého bydliště.
Frekvence cestování: Mimo obec na větší vzdálenost aspoň 2x týdně cestuje téměř 15 % občanů, na menší vzdálenost mimo svou obec cestuje aspoň 2x týdně více než třetina veřejnosti. V rámci své obce cestuje alespoň 2x týdně 80 % občanů. Naopak 7,3 % jich uvedlo, že po své obci necestují vůbec. Do této skupiny patří zejména lidé starší 60 let, důchodci a lidé z nižších příjmových skupin.
Cesty na větší vzdálenosti: V roce 2001 se podíl těchto cest alespoň 2x týdně mírně zvýšil oproti 12,4 % v roce 2000 na 14,6 %. Podíl občanů, kteří cestují méně často než 1x měsíčně, se však nezměnil. Tento stav lze interpretovat tak, že lidé, kteří cestovali alespoň jednou měsíčně již dříve z pracovních důvodů, zvýšili intenzitu svých cest, zatímco ostatní občané cestují na větší vzdálenosti se stále stejnou intenzitou.
Na větší vzdálenosti alespoň 2x týdně cestuje asi 2x více mužů než žen. Nejčastěji cestují podnikatelé a živnostníci (více než pětina častěji než 2x týdně) a studenti a učni (také více než pětina častěji než 2x týdně). Pro cesty na větší vzdálenosti je využíváno nejčastěji osobní auto. Alespoň 2x týdně takto jezdí 11,6 % veřejnosti. Méně jsou pro delší cesty využívány autobusy a velmi málo vlaky. K delším cestám nevyužívá železnici téměř 60 % občanů. Osobní automobil pro tyto cesty nevyužívá vůbec o něco více než čtvrtina veřejnosti. Mezi roky 2000 a 2001 přesto došlo k mírnému zvýšení intenzity využívání vlaků i autobusů pro delší cesty.

Změny v podílu občanů využívajících různé druhy dopravních prostředků alespoň 2x týdně

 

2000

2001

Změna 00/01

Cestovali na větší vzdálenosti (celkem)

12,4 %

14,6 %

  2,2 %

Vlakem

  1,9 %

  2,8 %

  0,9 %

Autobusem

  2,8 %

  5,0 %

  2,2 %

Osobním autem

11,7 %

11,6 %

- 0,1 %

Intenzita využívání osobního auta pro cesty na delší vzdálenosti stoupá v závislosti na rostoucím příjmu domácností. Nejvíce autem cestují lidé mezi 30 a 44 lety.
Cesty na kratší vzdálenosti: Nejčastěji cestují do nejbližšího okolí opět podnikatelé a živnostníci, jichž častěji než 2x týdně cestuje více než 50 %. Také z ostatních profesních skupin vyjíždí do nejbližšího okolí alespoň 2x týdně přes 40 %. Méně se na cesty vydávají nezaměstnaní a důchodci. Pro tyto cesty využívají občané nejvíc osobní auto (aspoň 2x týdně – 31,7 %). Železnici využívá stejně často 6,2 % občanů a autobusy 14 % občanů.
I přes výrazný pokles frekvence cest na kratší vzdálenosti mimo místo bydliště se opět prokázal výrazně menší pokles intenzity cestování u železniční dopravy. Železniční doprava si začíná znovu u cestujících upevňovat své postavení a intenzita využívání dopravy osobními automobily již zřejmě dosáhla svého vrcholu.

Změny v podílu občanů využívajících různé druhy dopravních prostředků alespoň 2x týdně

 

2000

2001

Změna 00/01

Cestovali mimo obec bydliště na kratší vzdálenosti (celkem)

48,2 %

35,9 %

- 12,3 %

Vlakem

  7,5 %

  6,2 %

  - 1,3 %

Autobusem

19,4 %

14,0 %

  - 5,4 %

Osobním  autem

37,6 %

31,7 %

  - 5,9 %

Pro kratší cesty opět roste intenzita využívání aut s příjmem domácností. Nejvíce auto využívají lidé mezi 30 a 44 lety.
Cesty po místě bydliště: Frekvence těchto cest byla zkoumána v roce 2001 poprvé. Občané cestují po místě bydliště (do škol, zaměstnání, na úřady, na nákupy) nejvíce pěšky – alespoň 2x týdně tak cestuje více než 75 % veřejnosti, více než 7 % občanů po svém bydlišti necestuje. Auto užívá pro tyto cesty aspoň 2x týdně téměř 40 % veřejnosti, hromadnou dopravu 30 % občanů. Jízdní kolo využívá alespoň 2x týdně více než 25 % veřejnosti.
Nejvíce využívají hromadnou dopravu lidé do 29 let a 45-59 let. Méně často ji využívají lidé ve věku 30–44 let (ti jezdí autem – více než 50 %) a lidé nad 60 let, kteří celkově cestují méně. Intenzita využívání hromadné dopravy vzrůstá s růstem příjmu domácnosti. Tento překvapivý výsledek lze vysvětlit tím, že občané s vyššími příjmy častěji bydlí ve velkém městě, kde je možné MHD využívat. Ve městech nad 100.000 obyvatel využívá MHD aspoň 2x týdně téměř 75 % občanů.
Zajímavě se projevil vliv výše příjmu domácnosti na intenzitě využívání jízdních kol. Nejčastěji na nich cestují lidé z domácností s průměrnými příjmy. Je to asi dáno tím, že nižší příjmy mají zejména lidé starší a lidé s příjmy nadprůměrnými nemohou nebo nechtějí z důvodů prestižních jako běžný dopravní prostředek kolo využívat. Kolo je využíváno zejména v menších městech a vesnicích. Ve městech nad 100.000 obyvatel je aspoň 2x týdně využívají pouze 4,2 % jejich obyvatel.
V intenzitě pěší dopravy existuje rozdíl mezi menšími obcemi do 5.000 občanů, kde chodí pěšky aspoň 2x týdně téměř dvě třetiny občanů, a většími městy, kde stejně často chodí pouze necelá polovina obyvatel.

Reakce na zvýšení cen jízdného a pohonných hmot

 

Přimělo vás v posl. roce zvýšení cen jízdného veřejné dopravy, abyste začal více využívat automobil?

Začal jste v posl. roce z důvodu zvýšení cen PHM více jezdit veřejnou dopravou?

Ano

14,1 %

  9,5 %

Ne

53,8 %

85,1 %

Neví

32,1 %

  5,4 %


 
zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu