Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Potenciál alternativ k těžbě stavebního kamene, štěrkopísků a vápenců v České republice
[rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Studie Hnutí DUHA | Vojtěch Kotecký | 31. 5. 2000] [tisk]
Výstavba silniční infrastruktury je druhým největším spotřebitelem cementu v ČR. Existuje více variant výstavby především sítě dálnic a rychlostních silnic, z nichž tři byly v letech 1998 až 1999 předmětem posuzování vlivů koncepce rozvoje dopravních sítí na životní prostředí. Vláda na návrh MDS nakonec schválila maximální variantu a odmítla alternativy.

Spotřeba stavebních surovin na výstavbu rychlostních silnic a dálnic

za rok 1999 v tunách na kilometr

 

podle Hájka

podle Martiše et al.

dálnice

dálnice

rychlostní silnice

 rovina

pahorkatina

cement

  1.300

  1.500

  1.600

  1.300

kamenivo

50.000

60.000

30.000

24.000

Volba varianty ČSDK by znamenala snížení celkové spotřeby stavebního kamene a štěrkopísků zhruba o 22 mil. tun, cementu potom asi o 1,2 mil. tun – v obou případech jde o asi 60 % úsporu. Vláda přitom předpokládá, že do roku 2010 bude provedeno 95 % plánovaných stavebních prací na dálnicích a 64 % na rychlostních silnicích. V této dekádě to tedy znamená spotřebovat ročně v průměru kolem 2,5 mil. tun kameniva a 130.000 tun cementu.

Spotřeba materiálu na výstavbu

dvou alternativních variant výstavby silniční sítě v ČR

 

navrhovaná výstavba (km)

spotřeba (tun)

dálnice

silnice

cement

stavební kámen a štěrkopísek

vláda

515

877

1.964.000

36.498.000

ČSDK

141

406

   753.000

13.974.000

Dálnice D8 versus rychlostní silnice R28
Výstavba sporné části dálnice D8 by podle hrubého odhadu pohltila o 11.000 tun cementu a především o 227.000 tun kameniva více než alternativní trasa Dětí Země přes Most.
Z další tabulky je zřejmé, že stavba dálnice D8 také povede ke zvýšení tlaku na rozvoj těžby kameniva v CHKO České středohoří, která již nyní představuje významnou zátěž.

Srovnání spotřeby surovin při výstavbě dálnice D8 přes České středohoří a alternativní trasy R28

varianta

délka (km)

tunely (km)

cement (tun)

kamenivo(tun)

D8 – úseky 0805 a 0807

39,7

3,1

63,520

1.191.000

R28 – úseky Postoloprty – Most, Souš – st. hranice

40,2

3,5

52,260

   964.800


 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu