Potenciál alternativ k těžbě stavebního kamene, štěrkopísků a vápenců v České republice [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Studie Hnutí DUHA | Vojtěch Kotecký | 31. 5. 2000] [tisk] Výstavba silniční infrastruktury je druhým největším spotřebitelem cementu v ČR. Existuje více variant výstavby především sítě dálnic a rychlostních silnic, z nichž tři byly v letech 1998 až 1999 předmětem posuzování vlivů koncepce rozvoje dopravních sítí na životní prostředí. Vláda na návrh MDS nakonec schválila maximální variantu a odmítla alternativy.
Spotřeba stavebních surovin na výstavbu rychlostních silnic a dálnic
za rok 1999 v tunách na kilometr
podle Hájka
podle Martiše et al.
dálnice
dálnice
rychlostní silnice
rovina
pahorkatina
cement
1.300
1.500
1.600
1.300
kamenivo
50.000
60.000
30.000
24.000
Volba varianty ČSDK by znamenala snížení celkové spotřeby stavebního kamene a štěrkopísků zhruba o 22 mil. tun, cementu potom asi o 1,2 mil. tun – v obou případech jde o asi 60 % úsporu. Vláda přitom předpokládá, že do roku 2010 bude provedeno 95 % plánovaných stavebních prací na dálnicích a 64 % na rychlostních silnicích. V této dekádě to tedy znamená spotřebovat ročně v průměru kolem 2,5 mil. tun kameniva a 130.000 tun cementu.
Spotřeba materiálu na výstavbu
dvou alternativních variant výstavby silniční sítě v ČR
navrhovaná výstavba (km)
spotřeba (tun)
dálnice
silnice
cement
stavební kámen a štěrkopísek
vláda
515
877
1.964.000
36.498.000
ČSDK
141
406
753.000
13.974.000
Dálnice D8 versus rychlostní silnice R28 Výstavba sporné části dálnice D8 by podle hrubého odhadu pohltila o 11.000 tun cementu a především o 227.000 tun kameniva více než alternativní trasa Dětí Země přes Most.
Z další tabulky je zřejmé, že stavba dálnice D8 také povede ke zvýšení tlaku na rozvoj těžby kameniva v CHKO České středohoří, která již nyní představuje významnou zátěž.
Srovnání spotřeby surovin při výstavbě dálnice D8 přes České středohoří a alternativní trasy R28
varianta
délka (km)
tunely (km)
cement (tun)
kamenivo(tun)
D8 – úseky 0805 a 0807
39,7
3,1
63,520
1.191.000
R28 – úseky Postoloprty – Most, Souš – st. hranice