Doprava a životní prostředí [rešerše | kategorie: Vliv na životní prostředí – ČR | Doprava | Josef Zatloukal, Miloš Kolda | 30. 4. 2000] [tisk] Vztah dopravy a životního prostředí je formulován v dokumentu Dopravní politika České republiky, schváleném vládou v roce 1998. Významné jsou také závazky vyplývající ze závěrů Regionální konference EHK/OSN o dopravě a životním prostředí (Vídeň, 1997) rozpracované v Programu společných akcí. Danou problematikou se zabývala i 3. konference Světové zdravotnické organizace pro Evropu (WHO) zaměřené na vztah životního prostředí a zdraví (Londýn, červen 1999), která přijala významný dokument Charta o dopravě, životním prostředí a zdraví.
Základní zaměření dopravy ve vztahu ke kvalitě životního prostředí je promítnuto do vládou přijaté Státní politiky životního prostředí (1999). Zpracován je i Akční plán zdraví a životního prostředí ČR (1998). Dále je to Státní program ochrany přírody a krajiny (1998). Významné jsou také závěry Třetí konference smluvních stran Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu (Kjóto, 1997) a z ní vyplývající závazek ČR na redukci skleníkových plynů do roku 2008 až 2012 o 8 % oproti roku 1990.
Vývoj emisí oxidu uhličitého z dopravy a celkových výkonů v ČR
Rok
Emise CO2
(v tunách)
Přepravní výkony
Osob. doprava
mil.oskm
Nákl. doprava
mil.tkm
1990
7.926.000
67.783
59.427
1995
9.535.000
73.230
56.483
1996
9.235.651
75.510
58.266
1997
10.163.385
76.130
62.417
1998
10.376.638
84.180
59.340
1999
10.502.776
86.220
59.010
2000
10.738.139
88.930
68.493
2015
13.391.249
137.730
95.977
V roce 1998 byly vydány dvě nové směrnice ES. Směrnice ES č. 98/69 zavádí podstatně přísnější limity obsahů oxidu uhelnatého, oxidů dusíku, oxidu siřičitého a pevných částic od roku 2000 a s dalším zpřísněním v roce 2005. Směrnice ES č. 98/70 zpřísňuje limitní obsahy olova, síry a benzenu v pohonných hmotách. Obě uvedené směrnice jsou promítnuty do novely zákona č. 38/1995 Sb. o technických podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích.
Na významu nabývá kromě posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) také strategické hodnocení (SEA), kterým byl hodnocen Rozvoj dopravních sítí do roku 2010, schválený vládou v červenci 1999. V prosinci 1999 pak byla stejným způsobem posouzena i Střednědobá strategie sektoru dopravy, telekomunikací a pošty.
Vybavení vozidel katalyzátory
Rok
1990
1995
1996
1997
1998
Počet
19.000
436.000
517.000
670.000
842.000
Množství v %
0,8
14,0
17,5
20,6
24,1
Vývoj stupně automobilizace a motorizace
Rok
1993
1994
1995
1996
1997
1998
Počet osob. aut na 1000 obyv.
274
283
295
310
329
339
Celkovýpočet vozidel
na 1000 obyvatel
443
455
470
489
456
459
Podíl dopravy na celkových emisích v ČR v letech 1990 – 1997
Emise/jednotka
1990
1993
1996
1997
oxid uhličitý/mil. tun
163
129
129
130
podíl dopravy na emisích CO2/%
4,2
6,2
7,2
7,8
oxid uhelnatý/tis. tun
999
1053
886
877
podíl dopravy na emisích CO/%
31,91
28,19
27,65
30,67
oxid dusíku/tis. tun
715
555
432
423
podíl dopravy na emisích NOX /%
25,61
34,42
40,5
45,39
uhlovodíky/tis tun
226
205
176
180
podíl dopravy na emisích VOC/%
32.56
35,72
39,4
42,22
oxid siřičitý/tis. tun
1881
1426
946
701
podíl dopravy na emisích SO2/%
0,3
0,48
0,61
0,9
pevné částice/tis. tun
640
450
179
128
podíl dopravy na emisích částic/%
1,33
1,89
2,91
4,48
olovo/tuny
?
253,4
189,6
?
podíl dopravy na emisích olova/%
?
74,59
67,89
?
Délka silniční sítě v ČR, odhad dle záboru půdy
Rok
1990
1993
1996
1998
Dálnice (km)
335
366
423
499
Silnice celkem
55.463
55.556
55.088
55.522
Zábor půdy (km2)
840,8
843,0
837,5
842,9
Délka železniční sítě v ČR, odhad dle záboru půdy
Rok
1990
1993
1996
1998
Železnice (km)
9.451
9.441
9.435
9.430
Zábor půdy (km2)
141,8
141,6
142,0
141,5
Nehody v silniční dopravě
Rok
1990
1996
1998
Usmrcených celkem
1173
1386
1360
Zraněných celkem
27.890
37.917
35.227
Usmrcení/1 mil. obyv.
113,2
134,4
131,8
Usmrcení/1 mil. vozidel
364,4
341,3
282,0
V roce 1998 vláda schválila Akční program zvýšení bezpečnosti silničního provozu. V krátkodobém až střednědobém horizontu bude nárůst emisí z automobilové dopravy částečně tlumen obměnou vozového parku a dalšími redukčními opatřeními. Prvořadým cílem bude zabezpečení stabilizace a postupného snižování vlivů dopravy na životní prostředí. Do hodnocení a koncepčního řešení je zapojena i vědecko výzkumná základna MDS – Centrum dopravního výzkumu v Brně. Je zřejmé, že Česká republika věnuje problematice vlivů dopravy na životní prostředí velkou pozornost. Je harmonizována legislativa v oblasti dopravy a životního prostředí s legislativou EU.