Nerovné ekonomické podmínky v dopravě ČR v r. 1998 [rešerše | kategorie: Externí náklady – ČR | Obzor | Jan Zeman | 23. 3. 2000] [tisk] Tzv. ztrátovost železniční dopravy způsobuje jednak neplacení ztrát z provozování osobní železniční dopravy ve veřejném zájmu státem, jednak nerovné ekonomické podmínky mezi jednotlivými druhy dopravy.
Externí náklady v dopravě ČR v roce 1998 - zjednodušeno (v mld. Kč)
Druh nákladů
Silniční
Železniční
Vodní
Stát na dopravní sítě
21,597
13,221
0,202
Stát na obnovu vozidel
0,150
0,500
0,000
Stát na os. dopravu
2,050
5,800
0,000
Výdaje na policii
2,853
0,035
0,000
Daňové úlevy
4,295
0,000
0,087
Škody na zdraví
21,024
0,017
0,007
Škody CO2
2,700
0,102
0,010
Hrubé nekal. náklady
77,285
20,462
0,312
Čisté nekal. náklady
42,301
19,383
0,309
Externí náklady v dopravě ČR v roce 1998 - zjednodušeno (v mld. Kč)
Druh nákladů
Letecká
MHD
Celkem
Stát na dopravní sítě
0,774
?
35,794
Stát na obnovu vozidel
0,000
0,550
1,200
Stát na os. dopravu
0,000
9,143
16,993
Výdaje na policii
0,000
0,014
2,902
Daňové úlevy
1,140
0,073
5,157
Škody na zdraví
0,011
0,066
21,125
Škody CO2
0,064
0,038
2,914
Hrubé nekal. náklady
2,011
10,155
110,225
Čisté nekal. náklady
1,888
9,769
73,65
Rozdíl mezi nekalkulovanými náklady a výnosy silniční a železniční dopravy v ČR v roce 1998 vychází cca 22,918 mld. Kč. O tolik při všech dotacích a daňových úlevách a mimořádných výnosech stála ČR přinejmenším více silniční doprava než doprava železniční.