Vznětový motor bude sloužit ještě dlouho [rešerše | kategorie: Emise | Dopravní noviny 17. 6. 1999] [tisk] Vznětový motor zřejmě zůstane v příštích třiceti letech nejrozšířenějším druhem pohonu menších dodávkových vozidel i kamionů. Alternativní řešení představují elektromotory na baterie, palivové články nebo hybridní spojení spalovacího motoru a plynového pohonu. Při srovnání motorů využívajících fosilních paliv (nafta, benzín, zemní plyn) nejlépe vyhovují vznětové motory a motor poháněný palivovými články, pak následuje zemní plyn. Energeticky nejméně náročný je vodíkový pohon a pohon s palivovými články. Pohonem budoucnosti bude asi vodík. Pohon na zemní plyn může prozatím pomoci odlehčit zatížení center měst od oxidů dusíku.
V prosinci 1998 předložila Rada ministrů životního prostředí EU návrhy na normy Euro 4 a Euro 5. Podle nich se předpokládá snížení emisí pevných částic stanovených Euro 3 z 0,1 g/kWh na 0,02 g/kWh (gram na kilowathodinu). Proto bude nutné urychleně zavést účinný filtr částic (CRT – Continuous regenerationg Trap). V roce 2005 by měly mezní hodnoty emisí oxidu dusíku klesnout z 5 g/kWh (Euro 3) na 2,5 g/kWh, v roce 2008 dokonce na 2 g/kWh. Dosažení takových hodnot je z dnešního pohledu možné jen s použitím řízených katalyzátorů pro vznětové motory.