Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Centrum Plzně bude ještě pár let trpět tranzitní dopravou
[rešerše | kategorie: Dálnice – D5 | Hospodářské noviny | jimi | 13. 12. 1999] [tisk]
Podle Jana Rovenského z Dětí Země bylo těžké rozhodování zda podat žalobu a řešení problémů s tranzitem oddálit nebo se smířit s vládní variantou, která je k životnímu prostředí méně šetrná než jiné varianty. Občané, kteří mají v trase vládní varianty pozemky, se navíc domáhají u soudu vydání předběžného opatření. Chtějí tím oddálit splnění rozhodnutí MMR, protože to umožňuje v trase vládní varianty vykupování pozemků a pokračování stavebních prácí.
Jiný výklad původního rozhodnutí Vrchního soudu mají právníci MMR. Podle nich soud pouze stanovil omezující podmínky, ale neodmítl průchod vrchem Valík. Z tohoto důvodu se domnívají, že soud nakonec rozhodne v jejich prospěch a variantu SUK2 bude možné dokončit. Ze směru od Prahy se staví jeden most přes řeku Úslavu a druhý západně od Plzně u Sulkova přes Radbuzu. Oba by mohly být hotovy tak do roka a půl, po jejich dokončení by již bylo možno tranzitní dopravu svést na vedlejší silnice pod Plzní. Jiří Novák se nedomnívá, že v případě výstavby mostů na trase vládní varianty hrozí riziko zbytečně vyhozených peněz, pokud Vrchní soud zakáže průchod vrchem Valík. Takové riziko by podle něj přicházelo v úvahu pouze v případě výstavby prostředního mostu přes řeku Úhlavu a ten se nestaví.

Spor o dostavbu obchvatu Plzně na dálnici D5

Datum

Událost

1997

Vláda prosazuje vedení dálničního obchvatu dál od Plzně a přes vrch Valík (SUK2). Ekologové Valík brání jako významný krajinný prvek.

VIII/1997

Vrchní soud v Praze na základě žaloby ekologů o tom, že posouzení vlivu na životní prostředí bylo vydáno na jinou trasu, ruší územní rozhodnutí o umístění obchvatu a přikazuje vypracovat nový posudek.

Podle ŘSD ČR to znamená, že dostavba 21 km obchvatu Plzně neskončí dříve než v roce 2003.

XI/1997

Je zprovozněn dálniční úsek D5 mezi Plzní a Rozvadovem.

XII/1998

MŽP na základě nového expertního posudku více variant vydává souhlas se stavbou obchvatu částečně podle původní vládní varianty SUK2, ale v prostřední části prosazuje vedení trasy podle varianty KUO. ŘSD konstatuje, že tato kombinace oddálí novou stavbu o 5 až 7 let. MMR trvá na rychlé dostavbě kvůli odlehčení Plzně od tranzitní přepravy. Odmítá respektovat stanovisko MŽP s tím, že na trasu KUO nejenom není vydáno územní rozhodnutí, ale není ani projekčně připravena na rozdíl od trasy SUK2.

1999

Mezi MŽP a MMR a MDS vzniká spor o tom, zda Vrchní soud v roce 1997 průchod vrchem Valík zakázal. MŽP a ekologové tvrdí, že ano, právníci MMR a MDS tvrdí, že ne.

VII/1999

Podle nezávislé právní expertizy, kterou si nechal zpracovat místopředseda vlády Pavel Rychetský, soud průchod vrchem zakázal.

IX/1999

MMR se rozhoduje vydat konečné rozhodnutí o dostavbě obchvatu podle varianty SUK2.

Ministr Kužvart varuje, že rozhodnutí MMR vyvolá vleklé soudní spory a soud nakonec stavbu přes vrch Valík zakáže.

XII/1999

Ekologická hnutí a  vlastníci pozemků na trase dálnice se odvolávají proti územnímu rozhodnutí MMR k Vrchnímu soudu v Praze. Podle ekologů mohla být dálnice dokončena již před dvěma roky, zabránilo tomu pouze prosazování špatné varianty státními úředníky.

Na trase obchvatu pokračují stavební práce na dvou mostech v trase SUK2. Ty lze po úpravách údajně použít i v případě kombinace SUK2 a KUO. 


 
zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu