Centrum Plzně bude ještě pár let trpět tranzitní dopravou [rešerše | kategorie: Dálnice – D5 | Hospodářské noviny | jimi | 13. 12. 1999] [tisk] Podle Jana Rovenského z Dětí Země bylo těžké rozhodování zda podat žalobu a řešení problémů s tranzitem oddálit nebo se smířit s vládní variantou, která je k životnímu prostředí méně šetrná než jiné varianty. Občané, kteří mají v trase vládní varianty pozemky, se navíc domáhají u soudu vydání předběžného opatření. Chtějí tím oddálit splnění rozhodnutí MMR, protože to umožňuje v trase vládní varianty vykupování pozemků a pokračování stavebních prácí.
Jiný výklad původního rozhodnutí Vrchního soudu mají právníci MMR. Podle nich soud pouze stanovil omezující podmínky, ale neodmítl průchod vrchem Valík. Z tohoto důvodu se domnívají, že soud nakonec rozhodne v jejich prospěch a variantu SUK2 bude možné dokončit. Ze směru od Prahy se staví jeden most přes řeku Úslavu a druhý západně od Plzně u Sulkova přes Radbuzu. Oba by mohly být hotovy tak do roka a půl, po jejich dokončení by již bylo možno tranzitní dopravu svést na vedlejší silnice pod Plzní. Jiří Novák se nedomnívá, že v případě výstavby mostů na trase vládní varianty hrozí riziko zbytečně vyhozených peněz, pokud Vrchní soud zakáže průchod vrchem Valík. Takové riziko by podle něj přicházelo v úvahu pouze v případě výstavby prostředního mostu přes řeku Úhlavu a ten se nestaví.
Spor o dostavbu obchvatu Plzně na dálnici D5
Datum
Událost
1997
Vláda prosazuje vedení dálničního obchvatu dál od Plzně a přes vrch Valík (SUK2). Ekologové Valík brání jako významný krajinný prvek.
VIII/1997
Vrchní soud v Praze na základě žaloby ekologů o tom, že posouzení vlivu na životní prostředí bylo vydáno na jinou trasu, ruší územní rozhodnutí o umístění obchvatu a přikazuje vypracovat nový posudek.
Podle ŘSD ČR to znamená, že dostavba 21 km obchvatu Plzně neskončí dříve než v roce 2003.
XI/1997
Je zprovozněn dálniční úsek D5 mezi Plzní a Rozvadovem.
XII/1998
MŽP na základě nového expertního posudku více variant vydává souhlas se stavbou obchvatu částečně podle původní vládní varianty SUK2, ale v prostřední části prosazuje vedení trasy podle varianty KUO. ŘSD konstatuje, že tato kombinace oddálí novou stavbu o 5 až 7 let. MMR trvá na rychlé dostavbě kvůli odlehčení Plzně od tranzitní přepravy. Odmítá respektovat stanovisko MŽP s tím, že na trasu KUO nejenom není vydáno územní rozhodnutí, ale není ani projekčně připravena na rozdíl od trasy SUK2.
1999
Mezi MŽP a MMR a MDS vzniká spor o tom, zda Vrchní soud v roce 1997 průchod vrchem Valík zakázal. MŽP a ekologové tvrdí, že ano, právníci MMR a MDS tvrdí, že ne.
VII/1999
Podle nezávislé právní expertizy, kterou si nechal zpracovat místopředseda vlády Pavel Rychetský, soud průchod vrchem zakázal.
IX/1999
MMR se rozhoduje vydat konečné rozhodnutí o dostavbě obchvatu podle varianty SUK2.
Ministr Kužvart varuje, že rozhodnutí MMR vyvolá vleklé soudní spory a soud nakonec stavbu přes vrch Valík zakáže.
XII/1999
Ekologická hnutí a vlastníci pozemků na trase dálnice se odvolávají proti územnímu rozhodnutí MMR k Vrchnímu soudu v Praze. Podle ekologů mohla být dálnice dokončena již před dvěma roky, zabránilo tomu pouze prosazování špatné varianty státními úředníky.
Na trase obchvatu pokračují stavební práce na dvou mostech v trase SUK2. Ty lze po úpravách údajně použít i v případě kombinace SUK2 a KUO.