Kdy bude dálnice D8, nikdo neví [rešerše | kategorie: Dálnice – D8 | Hospodářské noviny | jimi | 17. 12. 1999] [tisk] Za absolutně nezodpovědné považují zástupci MDS oddalování dostavby dálnice D8 ze strany ministra Miloše Kužvarta. Ten v únoru 1999 uznal veřejný zájem této stavby, udělení výjimky však podmínil dalšími úpravami. Podle ředitele odboru pozemních staveb MDS Petra Kiliána však žádné nesdělil. Podle zástupců MŽP naopak rozhodování protahuje investor – na jaře byly jeho zástupcům sděleny jasné podmínky, jak trasu upravit. Navíc v létě 1999 schválila vláda tunelovou variantu, ale firma ji odmítá zpracovat. MŽP totiž požaduje tunely na trase, kterou samo již před třemi lety zamítlo. Ministerstvo na tuto výhradu reaguje tím, že nikdy neschválili žádnou variantu průchodu Středohořím jako konečnou.
Historie sporu o průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří
Rok
Událost
1976
Vznik CHKO České středohoří, v níž se počítá s koridorem D8.
1992
Byl přijat zákon č. 114 o ochraně přírody a krajiny. Ten zakázal výstavbu dálnic na území CHKO.
10.11.1993
Vláda schválila koncepci rozvoje silnic dálničního typu do roku 2005 včetně dálnice D8 přes CHKO. Toto rozhodnutí napadla ekologická organizace Děti Země a navrhla alternativní koridor dálnice ve směru Chomutov či Most.
7.2.1996
Vláda schválila svým nařízením č. 64/1996 Sb. územní plán vyššího územního celku okresu Litoměřice, který počítal i s D8 přes CHKO.
15.11.1996
MŽP schválilo jednu z variant vedení dálnice přes CHKO.
20.11.1998
Ředitel odboru ochrany přírody Petr Roth nepovolil výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb. na průchod dálnice D8 přes CHKO mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.
19.2.1999
Ministr Miloš Kužvart odvolal rozhodnutí Petra Rotha a uznal veřejný zájem pro vedení dálnice přes CHKO. Vydání výjimky však podmínil zpracováním dodatečných připomínek.
lX/1999
MDS ohlásilo podání žaloby za škody ve výši 48 milionů Kč, které způsobilo MŽP tím, že uměle protahuje vydání výjimky pro dálnici D8.