Internalizace externích nákladů jako politická výzva pro ochranu životního prostředí [rešerše | kategorie: Externí náklady – svět | Externe Verkehrskosten | S. Breuer, M. Pennekamp | 30. 12. 1999] [tisk] Jako externí náklady při výrobě nebo konzumaci zboží a výkonů je označována odpovídající ohodnocená spotřeba zdrojů, kterou není zatížen její zapříčinitel, ale někdo třetí, který není v tržním vztahu se zapříčinitelem. Zvláště vysoké externí náklady vznikají v dopravě – narůstající emise škodlivých látek a CO2, hluk a záběr ploch. Společensky zvláště významné jsou externí náklady spojené s dopravními nehodami - mimo bolest, lidské utrpení a ztráty lidských životů sem patří i náklady na práci policie, soudů, následky výpadku lidské pracovní síly při výrobě a spotřebě. Tyto ztráty nejsou společnosti jejich způsobiteli hrazeny. Centrum pro Evropský hospodářský výzkum provádělo výzkum z jehož výsledků je zřejmé, že železnice je ve srovnání se silniční a leteckou dopravou dopravní prostředek, který vykazuje největší společenské nákladové přednosti.
Celkové specifické externí náklady
Doprava
Osoby
(Euro/1.000 oskm)
Zboží
(Euro/1.000 oskm)
Silniční
44,26
30,62
Železniční
4,87
2,80
Letecká
21,91
nezjišťováno
Z výzkumů dále vyplývá, že silniční doprava zatěžuje životní prostředí spotřebou energie o 300 % (nákladní automobily), resp. 100 % (osobní automobily) více než železnice. Jedině veřejná doprava ve městech je energeticky efektivnější než železnice, aniž by však mohla překonávat srovnatelné vzdálenosti. V závěru se uvádí, že celkově existuje tendence náklady na životní prostředí podceňovat. V oblasti dopravy stojí proti sobě krátkodobé příčinně přiřaditelné zisky a zpravidla až po delší době vystupující externí škody. Roční částka externích nákladů ve výši cca 270 mld. Euro v 17 evropských zemích není dlouhodobě únosná.
Řešení stávající situace vidí autoři ve změně dopravní politiky. Cílem budoucí dopravní politiky se podle nich musí stát princip zapříčinění, tzn. že každý účastník dopravy musí být zatížen i jím zapříčiněnými externími náklady. Toto opatření by mělo být zavedeno co možná nejdříve a zatížení by se mělo realizovat nejdříve v oblastech, které jsou největším dílem odpovědné za externality z nehod a znečišťování životního prostředí. Hlavním cílem dopravní politiky budoucna by mělo být snížení externích nákladů.