Stát vyvlastní pozemky pro obchvat Plzně [plný text článku | kategorie: Dálnice – D5 | Lidové noviny | Markéta Kutilová | 25. 10. 2002] [tisk] Desítky lidí si koupily pozemek v místě, kudy má vést dálniční obchvat Plzně. Nyní jej odmítají prodat.. Dokončení dálničního obchvatu Plzně provázejí další komplikace. Stavbě jejího středního úseku brání chybějící souhlas vlastníků pozemku u obce Štěnovice. Pozemek o rozloze 250 metrů čtverečních společně koupilo před šesti lety 92 lidí, z velké většiny ekologických aktivistů, kteří nesouhlasili se způsobem výstavby obchvatu. Sedmnáct z nich již svůj podíl prodalo investorovi Ředitelství silnic a dálnic, zbývajících 75 lidí však svůj podíl prodat odmítá a nakonec tak budou vyvlastněni. "Vyvlastňovací řízení už probíhá, zatím však nebylo stanoveno přesné datum, ke kterému by to mělo být uskutečněno," potvrdil Michal Gruber ze stavebního úřadu ve Štěnovicích.
Prodej pozemku ale navíc komplikuje skutečnost, že je ve spoluvlastnictví všech majitelů. Ti mají ze zákona povinnost nabídnout nejdříve svůj podíl ostatním spoluvlastníkům. "Prodal bych to hned, ale zákon mi ukládá povinnost, že svůj podíl musím nejdříve nabídnout spoluvlastníkům, a to už ani nestihnu. Pokud tak neučiním, mohou mě ostatní spoluvlastníci žalovat," řekl Jan Rovenský, jeden z majitelů pozemku. Jeho obavy potvrzuje i fakt, že k podání žalob na lidi, kteří své podíly prodali, už došlo. "Žalobu na neplatný převod podal Jan Keller a Jan Dejmal, bývalý ministr životního prostředí," potvrdil Petr Kužvart, jejich právník. Postoj vlastníků, kteří svůj podíl prodat odmítají, je většinou nekompromisní. "Raději budu vyvlastněn, než abych to prodal. Lidé, kteří svůj podíl už odprodali, na to neměli právo, měli nám to nejdříve nabídnout," uvedl sociolog Jan Keller, který by podle svých slov za svůj podíl dostal kolem tisíce korun. V současné době jsou ve výstavbě úseky obchvatu Plzně mezi Slukovem a Útušicemi a mezi Ejpovicemi a Černicemi, které má do konce roku spojit provizorní tzv. vojenská silnice. Obchvat by měl být dokončen v letech 2005 až 2006.