Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Člověk příliš tlačí na přírodu
[rešerše | kategorie: Dálnice – ČR | Hospodářské noviny | Miroslav Patrik | 4. 11. 1999] [tisk]
Názor. ČR se při výstavbě velkých staveb v krajině potýká s problémem najít optimální řešení mezi antropogenní infrastrukturou (zejména dopravními cestami) a environmentální infrastrukturou (chráněná území, biokoridory, biocentra, významné krajinné prvky apod.). Na environmentální infrastrukturu lze pohlížet ze dvou úhlů: jako na ”nepříjemnou” bariéru nebo jako na respektovaný limitující faktor. Příkladem mocenského tlaku člověka na přírodu je stranicko-politické prosazování trasy obchvatu Plzně přes významný krajinný prvek vrch Val-Valík. V kauze výstavby dálničního obchvatu Plzně, s nímž paradoxně souhlasí např. i tolik denuncované ekologické organizace, selhala státní správa.
Ještě dalekosáhlejším střetem mezi nepřírodní a přírodní infrastrukturou je průchod dálnice D8 z Prahy do Saska přes CHKO České středohoří mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem a přírodním parkem Východní Krušné hory u státní hranice. V rozhodování o výstavbě dálnice D8 se MŽP snaží vyvarovat dalších chybných a účelových rozhodnutí. V lepším případě by však bylo nutné některá z nich napravit, např. zrušit souhlasné stanovisko v procesu EIA. Pro urychlení výstavby nového silničního spojení mezi ČR a Saskem asi totiž existuje jediné přijatelné řešení: ochrana velkoplošného CHKO Českého středohoří. Levnou a schůdnou alternativou je výstavba R28 přes Mostecko.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu