Zhorší rozestavěná varianta dálničního obchvatu životní prostředí v Plzni ? [rešerše | kategorie: Dálnice – D5 | Ekonom | boh | 1. 11. 1999] [tisk] NE. Petr Moos, ČVUT Praha. Při rozboru stanovisek dotčených místních orgánů i orgánů státní správy lze formulovat následující závěry: tranzit dálnice D5 přes centrum Plzně představuje akutní ekologický stres pro obyvatele města a částečně znehodnocuje kvalitu dálnice D5 jako celku. Nezodpovědné oddalování dostavby celého díla je možné charakterizovat jako aktivitu v neprospěch kvality životního prostředí plzeňské městské aglomerace. Rozestavěná varianta SUK2 respektuje převážnou většinu relevantních připomínek. Obchvat Plzně ve variantě SUK2 je doslova ekologickou stavbou. Nelze přijímat a nadřazovat taková hlediska ochrany přírodního prostředí, která vylučují komplexní posouzení v rámci systému životního prostředí. Varianta SUK2 může být v provozu v roce 2004, jakákoliv jiná varianta by nemohla být dokončena dříve než v roce 2012. ANO. Jan Rovenský, Děti Země. MMR ustoupilo tlaku některých plzeňských komunálních politiků a přijalo snad nejhorší z možných řešení. Oproti konkurenční variantě prosazované MŽP je více než o 1 miliardu Kč dražší a pro řidiče nebezpečnější. Mnohem vážněji ohrožuje životní prostředí na Plzeňsku, zejména zásobování města pitnou vodou, poškozuje unikátní okruh příměstských lesů a krajinné, přírodní i rekreační zázemí města. Vede v geologicky méně vhodném území, což se může projevit při zemních pracích i při pozdějším provozu. Je delší a má větší převýšení, takže po jejím zprovoznění by vznikalo navíc o 32,3 tuny NOx a o 70 kg toxického benzenu oproti kratší trase. Znemožňuje tzv. dočasné dopravní řešení, které mohlo Plzni odlehčit od tranzitní kamionové dopravy již v roce 2003. Při této variantě odborníci odhadují termín dokončení na rok 2010. Právní neprůchodnost trasy SUK2 je způsobena neuvěřitelným množstvím věcných i procesních chyb orgánů státní správy, jejichž často rozporná rozhodnutí se hromadí již více než pět let.