Šetrná alternativa k D8 existuje [rešerše | kategorie: Dálnice – D8 | Rovnost | Pavel Pečínka | 31. 12. 1999] [tisk] Dopravně-technická studie firmy ILF potvrdila, že existuje ekologicky šetrnější varianta dálnice D8 přes CHKO České středohoří. Studii nechalo zpracovat MŽP. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země studie jednoznačně prokázala, že tunelové varianty přes CHKO jsou technicky reálné a celkově finančně srovnatelné se stávající povrchovou trasou.
Studie srovnává tři varianty dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, které se liší délkou tunelů. První tzv. tunelová má dva tunely v celkové délce 10,6 km, druhá čtyři tunely v délce 7 km a třetí obsahuje jeden tunel v délce cca 4 km. Pokud se do celkových nákladů započítají i náklady na výstavbu, provoz, údržbu a na odstranění ekologických důsledků, pak za prvních třicet let existence dálnice by celkové náklady u první varianty byly 55,2 miliardy Kč, u druhé 45,3 miliardy Kč a u třetí jen 44,2 miliardy Kč.
Podle Miroslava Patrika je zřejmé, že investor několik let mystifikoval veřejnost tím, že tunelová varianta je několikanásobně dražší. Investiční náklady jsou o proti variantě ŘSD o 40-270 % vyšší, ale toto finanční hledisko zase méně zatíží budoucí generace. Podle něj MŽP výjimku neudělí.