Databáze o vlivu dopravy na životní prostředí - výpis záznamů

zobraz stránku pro tisk · vyhledávání

Staneme se přece jenom automobilovými nevolníky?
[rešerše | kategorie: Automobilismus – ČR, Automobilismus – svět | Hospodářské noviny 15. 12. 1999] [tisk]
Environmentalisté vůbec nejsou tak zavilými odpůrci dálnic, jak jsou často prezentováni. Vytýkají však státu, že v příštích letech hodlá investovat i do výstavby takových rychlostních silnic a dálnic, jejichž opodstatněnost je sporná a negativní vlivy na životní prostředí neúměrně vysoké. Environmentalisté nevidí rovnítko mezi výstavbou dálnic a podporou mobility osob na jedné straně a vizi trvale udržitelné budoucnosti na straně druhé. To, jestli jakákoliv nová komunikace znamená přínos, nebo naopak hrozbu pro životní prostředí, závisí na mnoha okolnostech, které musí být předmětem posouzení vlivu na životní prostředí.
Nové komunikace mohou nejen účinně reagovat na stávající poptávku, ale zároveň (a neoddělitelně) vytvářejí poptávku novou (tzv. efekt indukovaných přepravních nároků). Zkušenosti rozvinutých zemí západní Evropy ukazují, že odlehčení je jen krátkodobé. Nové komunikace se opět brzy zahltí a řeší se stejný problém, pouze ve větším měřítku. Hrozí nám automobilové nevolnictví. Vyspělé země západní Evropy si toto nebezpečí uvědomují. Volají po odklonu od automobilové dopravy, ale snaží se také omezovat zbytečnou mobilitu jako takovou. Stabilita se stává ekologicky šetrným faktorem. V oficiálních strategických dokumentech Evropského společenství se objevuje například velmi důležitý požadavek omezování přepravních nároků přímo u zdroje, především na úrovni územního plánování.

 

zobrazit mapu stránek ČSDK

... přihlašte se na Akci Falco a pomozte tak ochránit ohrožené krály nebes

poslední aktualizace 19. září 2006 navrcholu.cz
© 1999-2004 ČSDK, optimalizováno pro MSIE a rozlišení 800x600+
[ Windows | ASCII | Mac | Latin2 | Unix ]

použit publikační systém Toolkit od Econnectu