Chystá se zločin na zeleni? [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Týden | Čestmír Klos | 6. 9. 1999] [tisk] Velké spory při řešení územního plánu Prahy vyvolává navrhované dopravní řešení, neschopnost čelit narůstajícímu znečištění ovzduší výfukovými plyny, rozvržení nových obchodních center, chybějící rozvaha o hierarchii města atd. Pražské grémium pro ochranu a rozvoj kulturního prostoru hlavního města, vedené Jiřím T. Kotalíkem, vyzývá, aby zastupitelstvo své rozhodnutí odložilo. Předejít nervozitě šlo velice snadno. Stačilo by, kdyby se celá koncepce předem podrobila veřejnému projednávání jejího vlivu na životní prostředí. Radní Kovařík však o posuzování EIA nechce ani slyšet, protože zákon ho územnímu plánu obce neukládá. Brání se slovy, že bylo shromážděno 4.200 připomínek, tři čtvrtiny se týkaly zeleně, ale ne její ochrany. Naproti tomu ministr životního prostředí Miloš Kužvart uvádí, že Praha je větší než některé velké územní celky, pro jejichž územní plány je už teď posuzování EIA povinné.
Nakládaní s připomínkami k územnímu plánu otevřelo propast mezi magistrátem a veřejností. Ignorování veřejného zájmu bohužel provází i postoj státních orgánů k zájmovým sdružením odborníků, jako je Pražské grémium, natož ekologickým organizacím. Mnoho občanských podnětů leží stranou jen proto, že se úředníkům znelíbily. Prostřednictvím EIA procesu by do všeho mohla mluvit veřejnost, což podle právníka Petra Kužvarta někteří radní nechtějí připustit. Plán se tak v rukou úřednického aparátu a regionálních politiků stává především nástrojem uspokojování zájmu investorů. Cenou za to je nepřiměřený tlak na přírodní prostředí – dopravní stavby mají protnout chráněná území Sedlecké skály, Zámky, Slavičí údolí, Krňák, Lochkovský profil, Mýto atd.