Územní plán problémy Prahy neřeší, ale spíše je vytváří [rešerše | kategorie: Dopravní politika – ČR | Hospodářské noviny | Martin Bursík | 30. 9. 1999] [tisk] Autor článku Martin Bursík je ekolog a člen zastupitelstva hlavního města Prahy: Z důkladného porovnání schváleného územního plánu s projektem Základního komunikačního systému (ZÁKOS) z autorské dílny komunistických plánovačů vyplývá, že se obě řešení od sebe prakticky neliší – výjimkou je vypuštění Nuselské spojky, Hrdlořezské a Veleslavínské radiály a nový tunel Mrázovka. Projekt ZÁKOS byl koncipován pomocí roštového systému. Projektanti Útvaru rozvoje města vyřešili problém šalamounsky: přejmenovali roštový systém na radiálně-okružní. Kromě toho nezbývají žádné peníze na aktivní regulaci dopravy v centru a na podporu veřejné dopravy. Nebude hustá sít záchytných parkovišť v dosahu 10 až 15 minut od centra, parkování zdarma, respektive v ceně jízdenky, snížení počtu parkovacích míst v centru, výměna všech vozů metra, které umějí jezdit i po povrchu, výsadba zeleně ani instalování příčných zpomalujících prahů.
Zákon ukládá úřadům státní správy vydat stanovisko k návrhu územního plánu, připomínky má jeho zpracovatel předložit k rozhodnutí zastupitelstvu. O územním plánu rozhoduje v samosprávné působnosti zastupitelstvo, tedy 55 zvolených reprezentantů města. Celkem bylo podáno 4.005 připomínek, minimálně 1.860 z nich bylo naprosto svévolně vyřazeno úředníky státní správy. Např. se nehlasovalo o návrhu, aby městský okruh neprotínal centrum Prahy – připomínku zamítl odbor dopravy magistrátu. Nehlasovalo se ani o tom, aby vnější silniční okruh vedl nikoli přes Suchdol a Dolní Chabry, ale dále od Prahy – připomínky zamítlo MDS.