Doprava se bez pomoci unie neobejde [rešerše | kategorie: Dopravní politika – svět | Hospodářské noviny | sto | 23. 9. 1999] [tisk] Vymezení trasy, technické parametry, harmonogram i finanční rozvahu má obsahovat zpráva, kterou hodlá Evropská komise zveřejnit v polovině října a v níž shrne své představy o spoluúčasti na modernizaci a výstavbě dopravních cest transevropského významu. Podle Komise bude do roku 2015 v 11 kandidátských zemích nutno na dopravní investice vydat 91,59 miliardy euro, z toho 37 miliard euro na železnice, 44,3 mld. na dálnice, 4,4 mld. na letiště, 2,9 mld. na námořní přístavy, 1 mld. na silniční terminály a 306 milionů euro na modernizaci říčních přístavů. Vychází se z předpokladu, že do roku 2015 středoevropské státy rozšíří přepravu zboží o 40 - 70 % a doprava osob se nejméně zdvojnásobí. Jen silniční přeprava zboží vzroste o 85 - 93 %. Pokud by kandidátské země vydávaly na dopravní investice 1,6 % hrubého domácího produktu, pak by s pomocí EU mohly být hlavní projekty např. v ČR dokončeny v roce 2013.