Ekologové, veřejný zájem a dogmata stavitelů dálnic [rešerše | kategorie: Dálnice – ČR | MF Dnes | Miloš Kužvart | 29. 3. 2000] [tisk] Reakce ministra životního prostředí Miloše Kužvarta na článek J. Čipery ze dne 18. 3. 2000. Autor upozorňuje nato, že zřejmě málokterý z představitelů firem budujících v ČR dálnice si uvědomuje fakt, že se u nás staví především z peněz daňových poplatníků. Místo veřejné diskuse o účelnosti jednotlivých dálničních úseků zatvrzele opakují své argumenty o ”jediných možných trasách” vedoucích zpravidla přes CHKO a shazují ”vinu” na úředníky jiného resortu. Nechlubí se ani proslulou salámovou metodou.
Např. průchod dálnice D8 přes CHKO České středohoří znamená porovnání dvou veřejných zájmů. Obdobně přírodně cenná a srovnatelná území jsou v EU chráněna prostřednictvím soustavy Natura 2000 a při řešení dopravní infrastruktury není možné je poškozovat kapacitní komunikací podobné dálnici D8. Otázkou tedy je, proč se ŘSD tolik diví, že ekologové vyžadují nadstandardní opatření k ochraně přírody? Musí být respektována národní legislativa a měl by být respektován i zájem o ochranu životního prostředí jako celku. Není možné se vzdát ochrany prostředí jenom proto, abychom mohli získat určité prostředky z EU. Podle autora není pravda, že ekologové neberou ohledy na potřeby budování dálnic. Říkají pouze, že kapacitní trasa nabídne kapacitní přepravu. Rozdíl mezi dálnicí a ostatními komunikacemi je jen v tom, že dálnicí projedou auta rychleji, ale dálnice nesníží dopravní zátěž. Protiexhalační opatření nejde např. v případě D8 nijak vyřešit.