Ještě jednou k privatizaci Britských drah [rešerše | kategorie: Železniční doprava – svět | Dopravní noviny | Jana Nagyová | 23. 9. 1999] [tisk] Jana Nagyová z Univerzity Pardubice se věnuje privatizaci britských drah jako případnému vzoru pro ČD: Na privatizaci britských železnic panují různé názory. Většina zúčastněných si nestěžuje – ovšem s výjimkou zákazníků a daňových poplatníků. Ti mají ke stížnostem pádné důvody – delší zpoždění, snižující se spolehlivost drah a vyšší dotace do systému. I mnozí železniční operátoři mají důvod ke stížnostem.
Základem privatizace byla směrnice Rady ES 91/440. Jejím cílem je mj. dosažení manažerské nezávislosti železničních podniků a oddělení řízení infrastruktury od provozování drážní dopravy. Konzervativní vláda dala přednost špatné privatizaci před žádnou. V březnu 1994 byl podnik Britské dráhy restrukturalizován do téměř 100 různých společností. Problémem privatizace byla a je nabídka. Od května 1995 vzrostl počet spojení o 8 %, provozovatelé drážní dopravy by potřebovali mnohem víc. Celý proces privatizace je neocenitelnou zkušeností pro ostatní země. Je zřejmé, že privatizace nesmí být cílem.